VZR: catalogusprijs bepaalt km-vergoeding

Vereniging Zakelijke Rijders pleit ervoor de kilometervergoeding van 19 cent voor zakelijke ritten met de privéauto te verhogen en sterker te laten afhangen van de catalogusprijs.

Voor een voertuig tot twintigduizend euro stelt VZR 24 cent per kilometer voor; 37 cent zou moeten gelden in het segment van twintig- tot veertigduizend euro; 49 cent voor alle catalogusprijzen daarboven. De bedragen zijn opgesteld in samenspraak met diverse mobiliteitsdeskundigen. VZR zegt ze jaarlijks opnieuw te berekenen en waar nodig te herzien. Volgende week komt ze bovendien met een ‘position paper’, om Haagse contacten te informeren over nut en noodzaak van deze andere benadering van de kilometervergoeding.

Geen indexatie

Sinds 2006 wordt de onbelaste vergoeding van 19 cent gebruikt als maatstaf. “Dit is echter onzin”, stelt de vereniging. De vergoeding geeft alleen aan hoeveel er onbelast uitgekeerd kan worden. Het staat de werkgever vrij om iedere gewenste vergoeding te geven. Doordat hier intussen veertien jaar geen indexatie meer op is doorgevoerd, is het bedrag “sowieso te laag.” Omgerekend volgens de CBS consumentenindex zou de onbelaste kilometervergoeding nu 24 cent moeten zijn. Reden dus om een nieuwe ondergrens voor te stellen, gebaseerd op variabele kosten en een “beschikbaarheidsvergoeding”. Bij de aanschaf van een privéauto houdt de werknemer immers rekening met toekomstig gebruik voor zakelijke ritten. Dit aspect bedraagt volgens VZR vijftig procent van de vaste kilometerkostprijs.

Realistische vergoeding

Jan van Delft, voorzitter van VZR, ziet een toename van het aantal werknemers dat zakelijke kilometers maakt in de privéauto. “We willen nu eindelijk een realistische vergoeding voor deze groep. Deze norm geeft zowel werkgevers als werknemers houvast.” De auto’s per categorie zijn bepaald aan de hand van de verkoopcijfers in 2016. VZR gaat ervan uit dat de gemiddelde werknemer een privéauto heeft van vier jaar oud.

Vereniging Zakelijke Rijders heeft ruim 32.000 leden en ijvert voor ruim 1,3 miljoen mensen met een lease- of andere auto van de zaak én voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *