Volgens de wijsheid van een sommelier vertelt het etiket iets over de herkomst, niet over de smaak. Wel kan een etiket een (bijna) garantie zijn voor kwaliteit, maar de waardering is vooral aan de klant. Datzelfde principe is eigenlijk ook prima van toepassing op werkplaatsconcepten.

Ons land telt 1.100 onafhankelijke garages met een werkplaatsconcept. Er zijn ongeveer dertig formules actief in Nederland, van klein tot groot. Wat betreft het aantal deelnemers is wel duidelijk een top vijf te distilleren. Op dit moment lijkt er vooral een doorbraak voor laagdrempelige werkplaatsformules. Bij deze concepten gelden natuurlijk bepaalde, gezamenlijke regels en afspraken, maar blijft er meestal genoeg ruimte over voor het vrije ondernemerschap.

“Vraag je een universele garagist waarom hij zich nog niet heeft aangesloten bij een werkplaatsconcept, zoals Bosch Car Service, Autocrew of Vakgarage, blijkt dat er wel over wordt nagedacht, maar dat hij moeite heeft een keuze te maken. Als eenmaal is gekozen, blijft de beslissing vaak hangen op de gedachte: gaat het mijn bedrijf ook daadwerkelijk meer brengen? Dat biedt kansen voor laagdrempelige, minder strak georganiseerd werkplaatsconcepten, zoals Otopartner, dat wij hebben ontwikkeld”, zegt Bram Teun Koskamp, directeur van grossiersgroep Koskamp.

Premier concept

Er wordt nogal eens gedacht dat laagdrempelige concepten en budgetlijnen de concurrentie moeten aangaan met fastfitters, vooral in de grootstedelijke gebieden. Fastfitters blijken zeker prijsvoordeel te bieden, zo blijkt uit de gemiddelde factuurprijs, die onlangs uit de Aftersales Monitor naar voren is gekomen. Overigens gaat het hierbij vaak om relatief kleine deelreparaties. Als een fastfitter in beeld komt, wordt Kwik-Fit vaak genoemd.

Lees hier het complete artikel in Aftersales Magazine nummer 11 >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties