Na Allianz Direct en vergelijkingswebsite Overstappen.nl komt nu ook Univé met de uitslagen van een onderzoek naar irritaties onder automobilisten. Daaruit blijkt dat een op de zes automobilisten zich snel ergert aan andere weggebruikers in het verkeer. Het onderzoek werd verricht door MarketResponse in opdracht van Univé onder ruim duizend respondenten.

Uit onderzoek van de coöperatie komt naar voren dat bumperklevers en hardrijders de grootste bron van irritatie zijn, terwijl ook appende fietsers en wielrenners het moeten ontgelden. Volgens Johan Van den Neste, directeur Univé Schade, is dat een onderschat risico, zeker wanneer irritatie in agressie overslaat. “Wanneer we bezig zijn ons gelijk of ons gram te halen, verliezen we focus. En afleiding is in het verkeer een recept voor ongelukken.”

Bumperkleven en afsnijden

Volgens 74 procent van de automobilisten roept agressief rijgedrag als bumperkleven en afsnijden van andere auto’s de meeste ergernis op bij hen. Bij 43 procent loopt de frustratie op over medeweggebruikers die veel te hard rijden en bij een kwart van de Nederlandse bestuurders zorgen auto’s die op de linkerbaan blijven plakken voor irritatie. Verder heeft 1 op 5 automobilisten die Univé naar hun ervaringen vroeg een hekel aan auto’s die dubbel geparkeerd staan (21 procent) of die voor hun neus afslaan (21 procent).

Appende fietser

Behalve medeautomobilisten geven ook andere verkeersdeelnemers aanleiding tot irritatie. Met 50 procent is de appende fietser het minst populair onder autobestuurders, kort daarop gevolgd door wielrenners die op de provinciale weg de doorgang blokkeren (46 procent) en tweewielers die ’s avonds zonder licht ineens opduiken (43 procent). 32 procent zegt zich groen en geel te ergeren aan door rood lopende voetgangers en 29 procent aan e-bikers die niet uitkijken.

Concentratie

“Gemoedsrust en concentratie van automobilisten zijn bepalend voor de veiligheid van hun rijgedrag. Ons onderzoek maakt duidelijk waardoor en in welke mate dit verstoord wordt door andere verkeersdeelnemers”, aldus Van den Neste. “Zeker wanneer er sprake is van agressief of hufterig rijgedrag van medeweggebruikers ligt irritatie bij veel bestuurders al snel op de loer. En nooit ver van het spreekwoordelijke kleine hoekje waarin ongelukken zich bevinden. Dat willen we natuurlijk voorkomen.”

Confrontatie

Een tolerante, respectvolle houding en een gezonde dosis zelfbeheersing zijn volgens Van den Neste de sleutel hiertoe. “Ten slotte worden de meeste verkeersfouten onbewust gemaakt en is niemand op pad gegaan om precies jou in de weg te zitten.”

Uit het onderzoek van Univé blijkt dat 1 op 8 bestuurders minstens één keer uit de auto is gestapt om de confrontatie op te zoeken. 23 procent maakte het omgekeerde mee. Ook geïrriteerd getoeter, handgebaren en afgesneden worden overkwam een meerderheid van de bestuurders die meewerkten aan de survey van de coöperatie.

Volgens Daan van Nieuwenburg, gedragsonderzoeker bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) kent verkeersagressie tal van oorzaken en kan het zich op verschillende manieren manifesteren, vaak afhankelijk van individuele factoren en persoonlijke ervaringen. “Verkeersagressie komt niet alleen voort uit externe gebeurtenissen, maar ook interne factoren zoals frustratie, stress en persoonlijkheidseigenschappen hebben hun invloed.” Om verkeersagressie te verminderen zijn er volgens van Nieuwenburg belangrijke stappen die we allemaal kunnen nemen.

Bewustwording

“Probeer bijvoorbeeld bij jezelf na te gaan wat voor jou triggers zijn. Bewustwording is namelijk de eerste stap naar verandering. Probeer daarnaast altijd focus te houden in het verkeer, te anticiperen en rekening te houden met elkaar. Geef daarom het goede voorbeeld en blijf kalm in stressvolle situaties. Tel wat vaker tot tien en bedenk dat iedereen wel eens fouten maakt, ook jijzelf”, aldus Van Nieuwenburg. “Verkeersagressie is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Door bewust te zijn van de oorzaken en gevolgen én proactief te handelen om agressie te verminderen, dragen we allemaal bij aan een veiliger verkeer.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35