Dat zeven van de tien geregistreerde auto’s van het bouwjaar 2019 een benzinemotor hebben, mag niet verbazen. Dat niet diesel maar elektriciteit de tweede ‘brandstof’ is van dat bouwjaar des te meer.

En dan hebben we het over volelektrisch rijdende auto’s, want ook hybrides wisten in 2019, zij het nipt, meer registraties te realiseren dan diesel. Elke zevende auto van de tien uit 2019 is een diesel, tegen dertien elektrische auto’s. Nu kijkt iedereen vrijwel direct naar de Tesla Model 3 als de schuldige/aanstichter/verantwoordelijke of hoe je het ook wilt verwoorden, maar het verhaal is een stukje complexer dan dat. Uiteraard, zou ik bijna zeggen. 

Dat het bijtellingspercentage met de jaarwisseling verdubbelde naar acht procent over de eerste 45 mille raakt alle volelektrische auto’s. De deadline van de jaarwisseling heeft geleid tot op het kenteken zetten van exemplaren, ongeacht de aanwezigheid van een (eind)klant. Ter illustratie: de piek van de dagelijkse Model-3-registraties ligt op 28 december, met 981 stuks. De Model 3 registreerde echter nog altijd vijf maal meer dan de nummer twee in de elektrische top tien over 2019. De Hyundai Kona bleef steken op 5773 stuks. 

Reserveren

De verklaring voor dat extreme gat zit hem in de afgelopen drie jaar. Wereldwijd is de reservering namelijk al gestart op 31 maart 2016, de daadwerkelijke uitlevering in ons land pas drie jaar later… Toegegeven, niet iedereen was bereid zo lang te wachten en na twee jaar zou alweer een kwart hebben geannuleerd. Interessant is ook om te zien dat er vijf maal zo veel lease-exemplaren zijn dan privé geregistreerde exemplaren. Dat lijkt hoog, maar bij de Golf is de verhouding extremer: elf lease-auto’s op één particulier geregistreerde. Voor de Kona, Leaf en Niro schommelt dat tussen vier en zes stuks.

Wie de registratielijst bekijkt kan het door Elon Musk beoogde S3XY modellengamma slecht terugvinden. De Model 3 pakt weliswaar de koppositie, maar de Y laat nog op zich wachten en de S en X zijn slachtoffer geworden van de zogenoemde Teslatax: de gunstige bijtelling van vier procent gold in 2019 alleen over de eerste vijftig mille. Dit jaar geldt acht procent over de eerste 45 mille. En dat raakt de dure jongens zoals de S en de X, maar ook een Jaguar I-Pace of een Audi E-tron. Het zal niet verbazen dat die laatste twee relatief prominent aanwezig zijn in de kolom eigen registraties door de branche. Voor de I-Pace geldt dat de branche zelf er bijna net zo veel registreerde als de leasemaatschappijen en het segment klein zakelijk. Bij de E-tron, die op de derde plek staat in de top drie, zijn de eigen registraties ‘slechts’ vijftien procent van de 4200 stuks.

Waterstof

We kijken ook nog even naar de veelbelovende niche genaamd waterstof. Twee modellen domineren die voor bouwjaar 2019: Mirai van Toyota en Hyundai’s Nexo. Die laatste komt tweemaal zo veel voor als de Mirai: 108 tegen 47 stuks om precies te zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties