Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat meldt garantieverzekeraar Autotrust na een analyse van 150 reparaties van elektrische auto’s uit de eigen portefeuille.
Autotrust verzekert de garantie van zowel tweedehands als nieuwe auto’s die dealers, leasemaatschappijen, maar ook individuele, universele autobedrijven aan consumenten aanbieden. Directeur Gerben van Dam: “We zien dat de reparatiefactuur van een elektrische auto vaak wel tot twee keer zo hoog uitvalt als een reparatiefactuur van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.”
Onderdelen
“De kosten zitten hem met name in de onderdelen. De arbeidscomponent is wel veel lager, maar met name de onderdelen voor elektrische auto’s zijn verschrikkelijk duur. Voor verbrandingsmotoren is er natuurlijk veel concurrentie tussen aanbieders van aftermarket onderdelen, maar ook van OEM- onderdelen. Daardoor zijn die onderdelen goedkoper. Voor veel elektrische auto’s bestaan bijna geen aftermarket onderdelen. Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil. Dit maakt de reparatie van elektrische auto’s in onze ogen vaak onnodig duur.”
Van Dam verwacht dat die concurrentie ook voor onderdelen voor elektrische auto’s zal toenemen naarmate er meer van dergelijke auto’s op de weg verschijnen. “Dat zal die onderdelen iets goedkoper maken, maar daar staan nog altijd de hoge kosten voor bijvoorbeeld de revisie van een batterijpakket tegenover. Ik verwacht dan ook dat de reparatiekosten voor elektrische auto’s substantieel hoger zullen blijven dan voor auto’s met een verbrandingsmotor.”
Levenslange garantie
Van Dam ziet ook dat onder consumenten de behoefte toeneemt om precies te weten wat mobiliteit kost. Hij denkt dan ook dat autobedrijven in plaats van een garantie van zes maanden of een jaar op termijn een doorlopende garantie zullen gaan aanbieden. “Het is natuurlijk goed voor ons, want wij leven van het verzekeren van dergelijke risico’s, maar ik verwacht ook echt dat dat de toekomst heeft. De koper van een gebruikte EV wil tegen dergelijke hoge kosten verzekerd zijn gedurende de hele tijd dat hij de auto bezit.”