Uit een recente ledenenquête van RAI Vereniging blijkt dat de Nederlandse mobiliteitsindustrie als gevolg van de coronacrisis inmiddels 31 procent omzetverlies heeft geleden. Maar de grootste klappen moeten nog komen.

Oorzaak is dat onder meer orderportefeuilles nu leeglopen en klanten steeds langer wegblijven uit de showrooms en winkels. Van de respondenten verwacht 86 procent een verdere omzetdaling in het tweede kwartaal; 56 procent verwacht dat de daling in het derde kwart doorzet. Inmiddels laat 74 procent van de bedrijven (een deel van het) personeel thuiswerken en maakt vijftig procent gebruik van de NOW-regeling voor werktijdverkorting.

Samenwerking

Veel Nederlandse ondernemingen zijn voor hun toelevering van onderdelen afhankelijk van producenten en leveranciers uit heel Europa en de rest van de wereld. Momenteel ligt bijvoorbeeld 50 tot 75 procent van alle automotive toeleveranciers in Europa stil en meer dan negentig procent van de auto- en truckfabrieken. Langzaam beginnen de eerste fabrieken weer op te starten, maar volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven Van Eijck staat of valt het succes met de beschikbaarheid van voldoende onderdelen.

Samenwerking

Hij hamert daarom op Europese coördinatie en samenwerking bij het heropstarten van de industrie. De oproep wordt gesteund door de Europese industriekoepels Acea en Clepa. De automotive industrie van toeleveranciers en voertuigbouwers is in Nederland goed voor zo’n twintig miljard euro omzet per jaar. Hiervan wordt negentig procent geëxporteerd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 december 2024
AutoProfijt in de steigers
6 december 2024
RDW-tarieven stijgen met 1,95 procent
6 december 2024
BOVAG vernieuwt kwaliteitsnormen schadeherstel
6 december 2024
Auto Prof presenteert kennisprogramma
6 december 2024
Proma Group redt Recaro Duitsland
6 december 2024
Velowash binnenkort ook in Nederland
Meest bekeken berichten
Recente reacties