Uit een recente ledenenquête van RAI Vereniging blijkt dat de Nederlandse mobiliteitsindustrie als gevolg van de coronacrisis inmiddels 31 procent omzetverlies heeft geleden. Maar de grootste klappen moeten nog komen.
Oorzaak is dat onder meer orderportefeuilles nu leeglopen en klanten steeds langer wegblijven uit de showrooms en winkels. Van de respondenten verwacht 86 procent een verdere omzetdaling in het tweede kwartaal; 56 procent verwacht dat de daling in het derde kwart doorzet. Inmiddels laat 74 procent van de bedrijven (een deel van het) personeel thuiswerken en maakt vijftig procent gebruik van de NOW-regeling voor werktijdverkorting.
Samenwerking
Veel Nederlandse ondernemingen zijn voor hun toelevering van onderdelen afhankelijk van producenten en leveranciers uit heel Europa en de rest van de wereld. Momenteel ligt bijvoorbeeld 50 tot 75 procent van alle automotive toeleveranciers in Europa stil en meer dan negentig procent van de auto- en truckfabrieken. Langzaam beginnen de eerste fabrieken weer op te starten, maar volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven Van Eijck staat of valt het succes met de beschikbaarheid van voldoende onderdelen.
Samenwerking
Hij hamert daarom op Europese coördinatie en samenwerking bij het heropstarten van de industrie. De oproep wordt gesteund door de Europese industriekoepels Acea en Clepa. De automotive industrie van toeleveranciers en voertuigbouwers is in Nederland goed voor zo’n twintig miljard euro omzet per jaar. Hiervan wordt negentig procent geëxporteerd.