Na jaren van matige vervangingscijfers (veel leasecontracten werden om zuinigheidsredenen tussentijds verlengd) wordt er weer hard aan de verjonging van het leasepark gewerkt. Dit jaar (tot en met mei) steeg de registratie van nieuwe leaseauto’s al met bijna 44 procent. In auto’s gemeten zijn dit 57.470 stuks dit jaar tegenover 40.012 in de eerste vijf maanden van 2010.
Het stijgingstempo lijkt alleen maar toe te nemen. In april en mei 2011 waren de stijgingspercentage achtereenvolgens 52 procent en 47 procent, aldus een analyse van bureau Aumacon aan de hand van VWE-data.
De leasesector wordt daarbij natuurlijk stevig geholpen door het fiscaal stimuleringsbeleid van de overheid. Met name leaseauto’s uit de bijtellingcategorieën veertien en twintig procent zijn stevig in opmars. En aangezien de autobelastingplannen van staatssecretaris Weekers pas vanaf 2013 enig direct effect voor de zakenrijder gaan hebben, mag voorlopig uitgegaan worden van aanhoudende euforie in het leasesegment.
Vooral merken uit de Pon-stal varen wel bij de leasehausse. Naast marktleider Volkswagen, dat inmiddels al bijna twinig procent van de leasemarkt in handen heeft, doen ook Skoda ( 95 procent vergeleken met 2010) en Seat ( 158 procent) het zeer goed. Samen met Audi ( 5 procent) is Pon nu met vier merken in de lease top tien vertegenwoordigd, met een gezamenlijk marktaandeel van 38 procent.
Opvallend is de verminderde leasepopulariteit van Toyota (-19 procent) en Honda (-53 procent). Ondanks dat beide merken meerdere veertienprocentmodellen in het assortiment hebben, kiezen steeds meer leaserijders juist voor kleinere auto’s met conventionele, maar wel zuinige verbrandingsmotoren. Enig lichtpuntje voor de hybride-techniek is op dit moment het luxemerk Lexus. Dankzij de nieuwe CT 200h is Lexus het snelst stijgende leasemerk in Nederland, goed voor een voorlopig 22ste plek in de rangorde.
Net als in februari is ook in mei de Polo Blue Motion veruit de populairste leaseauto in Nederland.