“We hebben gezien dat onze app gebruikers motiveert om over te stappen van individueel autobezit naar deelmobiliteit, waardoor we in Leidsche Rijn, Vleuten – De Meern een indrukwekkende CO2-uitstootreductie van 70 procent per gereden kilometer hebben gerealiseerd.”
Dat concludeert Lucien Groenhuijzen, ceo van Gaiyo aan de hand van de resultaten van een MaaS-pilot die Gaiyo tussen 2019 en 2022 heeft uitgevoerd in de Utrechts woonwijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern. Het doel van de pilot van de regio Utrecht was te ervaren wanneer mensen kiezen voor deelvervoer, waarom ze dat doen en of dat effect heeft op het reisgedrag.
Deelmobiliteit
Gaiyo constateert door het gebruik van de Gaiyo-mobiliteitsapp, in combinatie met door de gemeente geïniteerde campagnes zoals ‘Blij dat ik deel’, een sterkere groei van het gebruik van micro-deelmobiliteit in vergelijking met andere regio’s. Doordat het gebruik van duurzaam vervoer zoals openbaar vervoer en deelfietsen toenam, daalde de CO2-uitstoot per afgelegde kilometer. Tijdens de pilot daalde de uitstoot van ongeveer 200 gram CO2 per kilometer aan het begin van de pilot naar 60 gram CO2 per kilometer aan het einde van de pilot. Dit ligt onder het gemiddelde niveau van CO2-uitstoot in Leidsche Rijn, Vleuten – De Meern.
Uit een enquête onder 260 inwoners van Leidsche Rijn, Vleuten – De Meern blijkt dat 66 van de respondenten vaker voor deelmobiliteit kozen als gevolg van het gebruik van de Gaiyo-app. Bovendien gaven meerdere gebruikers aan hun eigen auto te hebben verkocht door het gebruik van de app. Een andere opvallende factor is dat nu na de pilot in de regio Utrecht de elektrische fiets vaker wordt gepakt dan in andere regio’s.
Resultaten
Gaiyo wil de resultaten van de pilot gebruiken om de functionaliteiten van de app verder te vergroten, prijsproposities voor het openbaar vervoer te integreren en de bekendheid van de app onder gebruikers te vergroten. Het is het streven van Gaiyo om binnen vijf jaar een CO2-uitstootreductie van maar liefst 70.000 ton te realiseren.