De registraties in de EU van nieuwe dieselauto’s zijn in 2018 teruggelopen met 18,3 procent, meldt de ACEA, koepelorganisatie van auto- en truckfabrikanten. Op Bulgarije en Estland na noteerden alle markten sterke dalingen.
De daling van de een blijkt de stijging van de ander: de registraties van benzinemodellen maakte een groei van 12,8 procent mee, goed voor een totaal van 8,5 miljoen stuks. Het marktaandeel binnen de Europese Unie pluste eveneens, om uit te komen op 56.7 procent van de totale autoverkoop. In vrijwel elk land – inclusief de ‘big five’ Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje – ging het omhoog met benzinewagens.Alternatieve aandrijving
Ook voertuigen met andere vormen van aandrijving vonden in 2018 gretig aftrek, gezien de plus van ruim dertig procent. De sterkste procentuele stijgers waren de oplaadbare elektrische auto’s (38,2 procent). In aantallen gemeten blijft Noorwegen de grootste markt (46.143 stuks in 2018), gevolgd door Duitsland en Frankrijk.Hybrides
Ook de aanbieders van hybrides deden goede zaken (35.6 procent meer inschrijvingen dan in 2017). De vraag groeide in de gehele EU, met dubbele cijfers in de vijf grootste afzetmarkten. LPG en aardgas als aandrijfbron groeiden eveneens in populariteit (11,2 procent). In Spanje was hier de aanwas spectaculair, althans in procenten (323), terwijl in Duitsland bijna sprake was van een verdubbeling (90,1 procent).Registraties nieuw | 2018 | 2017 | Trend (procenten) |
Duitsland | 3.435.778 | 3.441.262 | -0,2 |
Verenigd Koninkrijk | 2.367.147 | 2.540.617 | -6,8 |
Frankrijk | 2.173.481 | 2.110.748 | +3,0 |
Italië | 1.910.025 | 1.971.345 | -3,1 |
Spanje | 1.321.438 | 1.234.932 | +7,0 |
EU | 15.158.874 | 15.136.590 | +0,1 |