Automobilistenclub ADAC wil dat Volkswagen de 2,6 miljoen Duitse eigenaren van een diesel met sjoemelsoftware ieder vijfduizend euro verstrekt. Het gaat om een vrijwillig bedrag, dat neerkomt op in totaal dertien miljard euro.

De organisatie zegt bij monde van vicepresident Klaus Becker dat aanpassing achteraf om de software te verwijderen mogelijk kan leiden tot schade op de lange termijn. Daarbij zou het kunnen gaan om prestaties en/of verbruik. Uit tests is weliswaar gebleken dat zich op dit vlak geen noemenswaardige veranderingen voordoen, maar de ADAC wil, verder in de toekomst kijkend, het zekere voor het onzekere nemen.

Moreel appèl

Juridisch gezien is het verzoek niet meer dan een moreel appèl. De Duitse wetgeving kent geen basis om schadeloosstelling af te dwingen, zoals in de VS. Daar heeft de autobouwer de klant vijfduizend dollar betaald om tot een vergelijk te komen. “Dat zou ook voor Duitsland het kader moeten zijn”, stelde Becker deze week aan de vooravond van de IAA. In een reactie zegt Volkswagen dat op de thuismarkt andere grenswaarden, wetten en technische oplossingen gelden. Intussen heeft de fabrikant zo’n twee miljoen VW-, Audi-, Skoda- en Seat-diesels aangepast. Daarnaast is aan eventueel gedupeerde klanten coulance toegezegd. Bij de ADAC-afdeling juridisch advies komen volgens een woordvoerder dagelijks honderden telefoontjes binnen van verontruste leden. De Duitse RDW verlangt van VW dat het auto’s met gemanipuleerde uitlaatgasreiniging aanpast. De fabrikant kan die oproep naast zich neerleggen, maar riskeert dan zijn voertuigtoelating kwijt te raken.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
6 november 2025
Auto Prof 2026 groter dan in 2025
6 november 2025
AutoScout24: Prijs occasion stijgt weer
6 november 2025
Genomineerd voor de sloop?
5 november 2025
Stijging autokilometers te danken aan groei wagenpark
5 november 2025
De volgende stap in Bosch Remote Diagnostics
4 november 2025
2,2 procent meer occasions verkocht
Meest bekeken berichten
Recente reacties