Consumenten die wa-schades op een tegenpartij willen verhalen, kunnen dat middels een nieuwe app op eenvoudige manier doen. Een interessante schadestroom, die vaak aan de aandacht van de schadehersteller ontsnapt en die autobedrijven in plaats van schadebedrijven een regiefunctie geeft.

Onder de naam Schade Service Nederland, kortweg SSN, is er sinds kort een app beschikbaar, waarmee consumenten een mogelijk verhaalbare schade aan hun voertuig kunnen melden. Die schade kunnen zij online of via een expert laten taxeren en zelfs via het autobedrijf op de tegenpartij verhalen. Dat geldt overigens ook voor eventuele letselschades, maar die worden verder zonder tussenkomst van de auto- en schadeherstelbedrijven afgehandeld.

Schadeherstelbedrijven zijn druk met de door verzekeraars gestuurde casco schadestroom. Door die focus zijn schadeherstellers vaak minder alert op de lokale wa-schadestroom die er ook nog is. Vorig jaar kondigde een aantal Bosch Car Service-bedrijven aan, dat zij aan een concept werkten om een regiefunctie te gaan vervullen in die lokale schadestroom. Inmiddels heeft 112Schade.nl zich als ‘sturende’ partij gemeld (naar schatting goed voor 15.000 tot 20.000 verhaalbare wa-schades op jaarbasis) en hebben een honderdtal Bosch Car Service-bedrijven zich bij het nieuwe concept SSN aangesloten.

Bosch Car Service

De initiatiefnemers van de SSN App zijn Ton Nieuwenhuijsen van Bosch Car Service Houten, Marc Richel van Bosch Car Service IJsselstein en ondernemer Ronald Valkenburg die zijn expertise op calculatiegebied inbrengt. Waarbij Valkenburg nauw samenwerkt met het gecertificeerde (Nivre) expertisebureau Experned. Het calculatiesysteem dat wordt gebruikt is Myclaim/Silver Dat van VWE uit Schagen.

De Bosch Car Service bedrijven hebben naast een wa-schadestroom, ook een groeiend aantal casco-schades te vergeven, want de afgelopen jaren is actief de verkoop van schadeverzekeringen (i.s.m Bovemij) opgepakt. Een handvol BCS-garages hebben een eigen schadeherstelbedrijf en dan is sturen niet zo moeilijk. Doordat BCS-garages regionaal vaak nauw samenwerken, wordt een dergelijk schadebedrijf regelmatig van werk voorzien.

In regio’s waar geen aan een BCS-bedrijf gelieerd schadebedrijf aanwezig is, sturen die samenwerkende Bosch Car Service bedrijven naar een onafhankelijke schadehersteller waar een groepsafspraak mee is gemaakt. Overigens is het SSN-concept geen formule van Bosch of van Bosch Car Service, maar een initiatief van een aantal individuele BCS-ondernemers.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
13 oktober 2025
Vos Autotechniek wint vijfde ACtronics Service Point Award
13 oktober 2025
‘Stem verkeersboete af op ernst overtreding’
13 oktober 2025
Concurrentiebeding: bescherming of blok aan het been?
10 oktober 2025
Dodge-specialist viert veertigjarig bestaan
10 oktober 2025
Fastned opent eerste stations in Spanje
Meest bekeken berichten
Recente reacties