Leasemaatschappij Arval lanceert een leaseoplossing die specifiek bedoeld is voor het mkb en voor zzp-ers. De divisie heeft nog geen naam en zal per maart onder leiding vallen van Dick Bakker, de huidige commercieel directeur bij Arval. Die rol zal Lennard van Dalen op zich gaan nemen. Tot eind van het jaar heeft het huidige hoofd binnendienst Van Dalen daarmee een dubbelfunctie.
Voor Arval is het mkb, of Small and Medium Enterprises zoals het internationaal genoemd wordt, geen nieuw segment: sinds jaren is de leasemaatschappij er op de vier grootste markten al actief in. Dat Nederland zich er ook actief op gaat richten ziet Arval als een pilot: bij gebleken succes volgen andere landen.
Het nieuwe concept heeft in de basis wel wat weg van concepten zoals Justlease.nl: een beperkte keuze, veel flexibiliteit en betalen per kilometer. De klant kan bij Arval echter niet een automerk en -model uitkiezen. Er is keuze uit een model in het A-, B- of C-segment en wat dat dan wordt hangt af van wat Arval heeft kunnen inkopen. Er is wel een beperkt lijstje met opties zoals een winterbandenregeling.
De kostprijs voor de klant bestaat uit een vast basismaandbedrag, waarin zaken als financiering (incl. restwaarde), verzekering, onderhoud en eventuele wegenbelasting zit. Daarnaast is er de vaste prijs per kilometer, ongeacht het daadwerkelijke kilometrage. De kilometers worden niet vastgesteld met een black box maar onder meer via de ingave bij de tankpas.
Arval begint met een duizend auto’s binnen het concept onder te brengen die vanuit de bestaande klantenkring komen. Daarnaast komen er tweehonderd auto’s beschikbaar om mee van start te gaan. Doelstelling is om in vijf jaar uit te groeien naar 6.200 auto’s.