De overname van de Duitse onderhouds- en bandenketen ATU door het Franse Mobivia (eigenaar van Frans-Belgische ketens Norauto, Auto 5 en Midas) staat op de tocht. Daarmee worden ook de expansieplannen van Mobiva onzeker (volgens insiders ligt er een plan Auto 5 in ons land te introduceren) en de herintroductie van ATU in ons land.
Ooit waren er tien vestigingen in ons land, maar de formule sloeg niet aan. Bovendien liet de verlieslatende situatie bij het Duitse moederbedrijf de continuering van de formule niet toe. De overname van ATU hangt op de huur van de bijna 600 panden, waarvan ongeveer de helft in handen is van een onroerendgoedmaatschappij die gekoppeld is aan Deutsche Bank.
Mobivia heeft bij de overname als ontbindende factor gesteld dat de huur van de pand fors verlaagd zou moeten worden. De panden zijn in beheer van de Deutsche Bank (de huurcontracten lopen tot en met 2020) en ATU betaalt nu jaarlijks ruim 37 miljoen aan huur. Mobivia wil maximaal 20 miljoen betalen. Ook de verhuurders van de andere panden (enkele private equity partijen) willen niet aan een huurverlaging meewerken.
Overigens had ATU al bedongen dat er vanaf medio dit jaar tot april volgend jaar, geen huur afgedragen hoeft te worden om de liquiditeitspositie niet verder te verslechteren (er was geen geld om een winterbandenvoorraad aan te leggen). Volgens de Duitse pers is een failliet van ATU aanstaande als Mobivia de overname afblaast. Overigens is de omzet van ATU de afgelopen jaren fors gedaald: van 1,4 miljard euro in 2006 naar ruim 950 miljoen euro vorig jaar. In die jaren daalde het EBITA van 150 miljoen euro in 2006 naar nul euro nu.