Aumacon past haar marktprognose voor 2012 in neerwaartse richting aan. Ging Aumacon in haar vorige jaarprognose nog uit van een verkoopvolume van 515.000 nieuwe auto’s, nu verlaagt men dit cijfer naar 480.000 stuks. Daarmee zou 2012 iets onder het langjarig gemiddelde uitkomen. Vorig jaar werden er in ons land nog bijna 556.000 nieuwe auto’s verkocht.
“Aanhoudende economische onzekerheid en de daarmee samenhangende geringe koopbereidheid bij de consument zijn de voornaamste aanleidingen voor deze aanpassing”, aldus Aumacon-directeur Clem Dickmann. “Daarbij komt dat de aanmoediging vanuit fiscale prikkels, die vorig jaar nog onverwacht goed werkten, eerder dan verwacht uitgewerkt lijken te raken.”
Zoals bekend is er voor kopers van zuinige auto’s vooral in de eerste helft van dit jaar nog veel voordeel te behalen. De CO2-grenswaarden gaan immers per 1 juli 2012 omlaag. Vooral voor leaserijders is dit van belang aangezien zij zich bij tijdige autowissel nog maximaal vijf jaren van een lage bijtelling kunnen verzekeren. Dickmann: “We verwachten dus nog zeker enige verkooptoeloop tegen het slot van het tweede kwartaal, maar deze impuls zal in de daaropvolgende maanden weer snel teniet gedaan worden.
Meer EV’s, meer SUV’s
Toch zijn er ook marktsegmenten waarin het dit jaar vooruit gaat. Met name in hybride en elektrische auto’s (EV) zal de verkoop dit jaar met tientallen procenten klimmen. Volgens Dickmann blijft de verkoop van EV’s desondanks veel te bescheiden ten opzichte van de verwachtingen. “Wanneer de overheid haar doelstelling van 200.000 rijdende EV’s in 2020 wil halen, moet de verkoop snel beter worden dan de ruim duizend stuks die wij voor 2012 voorzien.” Tegelijkertijd neemt dit jaar de verkoop van extreem onzuinige auto’s toe. “Vooral in de klassen van de grote SUV’s en de hogere luxeklasse, zeg maar het Panamera-segment, worden dit jaar weer betere zaken gedaan.”
Minder onderhoud en reparatie
Toch is 2012 volgens de Aumacon-marktanalist zeker geen slecht jaar voor de nieuwverkoop. “Sterker nog, met een veertigjaars gemiddelde van 488.000 stuks en een gemiddelde over de afgelopen tien jaren van 486.000 stuks zou je 2012 zelfs een doorsnee jaar kunnen noemen. We zien op dit moment eigenlijk meer problemen vanwege de matige verkoop- en prijsontwikkeling in de occasionmarkt. Daarnaast baart vooral ook de teruglopende werkplaatsactiviteit ons ernstig zorgen. Auto’s worden beter en kleiner, consumenten rijden minder en zijn afwachtend en prijsgevoelig. Veel autobedrijven zien het onderhouds- en reparatieaanbod dan ook gestaag afnemen en dat is voor de toekomst een veel grotere bedreiging voor de winstgevendheid van de autosector dan een tijdje wat minder nieuwe auto’s.”