In de toekomst kan een brandstofcelauto die op waterstof rijdt ook dienst doen als een energiecentrale voor huizen en kantoren. Als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel ook elektriciteit produceren en vele woningen van stroom voorzien.

Op woensdag 8 april presenteert Hyundai het type IX35 FCEV in Nederland waarvan een exemplaar voor het onderzoek in The Green Village van de TU Delft is bestemd. Hiermee gaan onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s verder onderzoeken.
Brandstofcelauto’s zorgen voor efficiënter en schoner transport. Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt.

Een auto wordt doorgaans maar 5 procent van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij geparkeerd. Als de auto geparkeerd staat, kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s auto’s hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 mei 2025
Autoverzekering Suzuki-dealers voor 12 jaar garantie
22 mei 2025
Wico Autolakken heet voortaan Prepaire
22 mei 2025
Eurami wordt Bosch First Supplier Premium
22 mei 2025
Jos van den Bergh coördinator pr voor VER
22 mei 2025
Onzekerheid troef over auto uit China
21 mei 2025
Occasionprijzen blijven licht stijgen
Meest bekeken berichten
Recente reacties