In de toekomst kan een brandstofcelauto die op waterstof rijdt ook dienst doen als een energiecentrale voor huizen en kantoren. Als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel ook elektriciteit produceren en vele woningen van stroom voorzien.

Op woensdag 8 april presenteert Hyundai het type IX35 FCEV in Nederland waarvan een exemplaar voor het onderzoek in The Green Village van de TU Delft is bestemd. Hiermee gaan onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s verder onderzoeken.
Brandstofcelauto’s zorgen voor efficiënter en schoner transport. Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt.

Een auto wordt doorgaans maar 5 procent van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij geparkeerd. Als de auto geparkeerd staat, kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s auto’s hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 december 2025
TECH360 levert eerste diagnosespecialist af
19 december 2025
Van Mossel Duitsland neemt leasevloot MisterGreen over
19 december 2025
Gerard Bolder voorzitter RAI Auto’s
19 december 2025
Resultaten autodealers iets beter in Q3
19 december 2025
Verkeersboetes sinds 2021 fors gestegen
19 december 2025
SDV is uitdaging voor schadeherstel
Meest bekeken berichten
Recente reacties