De grossiersketens Staadegaard Automotive (Uden) en Technische Centrale (Eindhoven), samen goed voor 34 vestigingen in Zuidoost-Nederland, komen in handen van Partspoint Holding, onderdeel van Autobinck en het moederbedrijf van ketengrossier Brezan. Daarmee wordt de marktpositie van Partspoint en Brezan versterkt, maar een gat geslagen in het grossiersnetwerk van AD Benelux, dat eerder al Cartal en Imbema moest zien vertrekken naar Sator-LKQ.
Het gerucht van de overname ging al langer rond, maar werd categorisch ontkend. Nu dus een mega-overname in grossiersland, die wederom een teken is van de versnelde consolidatie die in de Nederlandse grossierssector en de onderdelendistributieketen gaande is. De overname ligt nog ter goedkeuring bij de ACM.
Staadegaard en Technische Centrale (TC) worden geïntegreerd in een nieuwe onderneming naast grossiersketen Brezan (135 vestigingen in Nederland en België). Met deze stap vergroot Partspoint, dat onderdeel is van het Nederlandse familiebedrijf Autobinck (omzet ruim 1 miljard euro), zijn retail-verkoopvolume van ongeveer 110 miljoen naar een kleine 175 miljoen euro, hetgeen vooral een significante uitbreiding van de inkoopkracht van de onderneming betekent.
Partspoint geeft aan in de komende jaren nog meer automaterialengrossiers overnemen en zo zijn nieuwe dochteronderneming verder uit te bouwen, aldus ceo Cor Baltus van Partspoint Holding. “De komende tijd zullen we veel energie besteden aan de integratie van Staadegaard en TC, maar daarna zullen we zeker verder kijken.”
Hubert Beeren, Cor Baltus, Rolf Lauret en Simon Staadegaard
Directeuren blijven aan
De integratie van Staadegaard en TC wordt vergemakkelijkt doordat de bedrijven al vele jaren intensief met elkaar samenwerken, onder meer op gebieden als inkoop en ict. Beide bedrijven blijven onder hun eigen naam opereren. De belangrijkste veranderingen zullen vooralsnog liggen op het gebied van inkoop en logistiek.
Volgens Baltus ondersteunt Bosch de voorgenomen transactie zodat er geen gevolgen zijn voor de gevoerde werkplaatsconcepten Autocrew en Bosch Car Service. “We zouden graag gebruik blijven van maken van het onlangs geopende trainingscentrum, ook met Brezan.”
Beide directeuren blijven bij de onderneming betrokken. Simon Staadegaard (44), tot voor kort algemeen directeur van Staadegaard, gaat leiding geven aan het gefuseerde grossiersbedrijf. Hubert Beeren (45), voorheen algemeen directeur van TC, gaat als directeur integratie aan de slag.
Staadegaard Automotive heeft zestien vestigingen in Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel en telt 165 medewerkers. In de afgelopen jaren deed Staadegaard een aantal overnames, waarbij vestigingen van Lasaulec, Van Rijn Automaterialen, Materic en AMA-Ambag werden ingelijfd. Niettemin kozen de eigenaren ervoor om de zelfstandigheid op te geven.
“We hebben een gezond bedrijf, maar als we de continuïteit op langere termijn willen waarborgen, dan is meer schaalgrootte onvermijdelijk”, legt Simon Staadegaard uit. “Partspoint biedt die schaalgrootte. Bovendien maakt de onderneming deel uit van Autobinck, één van de grootste familiebedrijven binnen de Nederlandse autobranche. Daar voelen wij ons als familiebedrijf bij thuis.”
Technische Centrale heeft achttien vestigingen in Zuidoost-Noord-Brabant en Limburg. Het bedrijf heeft eveneens 165 werknemers in dienst. In de afgelopen jaren werd het TC-netwerk uitgebouwd door de overname van de grossiersvestigingen van Koetsier en Priem Rozenberg, terwijl daarnaast Elektro & Diesel Service Limburg werd gekocht. Toch besloot ook TC om zich te laten overnemen door Partspoint.
“Het margemodel van onze branche is niet geschikt voor de toekomst, we moeten kosten schrappen”, aldus Hubert Beeren. “Ik geloof in een tweestapsmodel waarbij integratie van importeur en grossier plaatsvindt. Om mee te gaan in die ontwikkeling, waren wij bereid om onze eigen positie op te geven.”