Zestien jaar geleden begon AUTODOC met het leveren van auto-onderdelen aan particulieren. Met AUTODOC PRO richt het bedrijf zich ook op garages. In Frankrijk is de invoering in 2022 een succes gebleken, nu is Nederland aan de beurt, daarna volgen nog meer landen in Europa.

Tijdens een persbijeenkomst in Zandvoort legt directeur Nederland, Patrick Diepenhorst (foto links) uit, waarom AUTODOC PRO in 2022 is opgezet: “Garages willen drie dingen: winstgevendheid, eenvoud en toegankelijkheid. Dat is wat AUTODOC PRO biedt, in een combinatie van digitale middelen en fysieke aanwezigheid.”

Winstgevend, eenvoudig, toegankelijk

Phygital, zoals AUTODOC het met een samentrekking van physical en digital noemt: een gebruikersvriendelijk webplatform, dat via chassisnummer, kenteken of de boom merk-model-type een uitgebreid assortiment aan merkonderdelen biedt. Daarnaast heeft iedere garage een persoonlijke serviceagent die tot vier keer per maand langskomt voor onder meer retouren, plus op afstand een accountmanager die zes dagen per week van 8 tot 20 uur bereikbaar is.

De winstgevendheid is het sterke punt van AUTODOC, waarbij de korting oploopt naarmate een garage meer onderdelen bestelt. AUTODOC claimt tot 40 procent goedkoper te zijn dan bestaande leveranciers. “Daarmee kan de garagist via AUTODOC PRO vaak een onderdeel van een A-merk krijgen dat zelfs goedkoper is dan het B-merk van zijn vaste leverancier”, aldus Franck Millet (foto rechts), directeur AUTODOC PRO Europa.

Distributie

AUTODOC PRO is dus vooral vanwege het ruime assortiment en de prijsstelling interessant voor garages. Er is één punt waarop het nog niet kan wedijveren met de bestaande, grote onderdelendistributeurs en dat is levering. Vijf keer per dag bij de garage langsrijden is er voorlopig nog niet bij, al claimt AUTODOC voor Nederland alles binnen twee dagen te kunnen leveren. 60 procent wordt zelfs binnen een dag geleverd. Nu worden alle onderdelen nog verzonden vanuit Berlijn; in 2025 opent een nieuw magazijn in Gent, waarmee de route naar Nederland een stuk korter wordt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
31 maart 2025
Toyota populair op Urk, BMW domineert in Blaricum en Bloemendaal
31 maart 2025
Apk significante aanjager werkaanbod
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
Meest bekeken berichten
Recente reacties