De AllParts-grossiers breiden het aanbod van hun huismerk DR!VE+ richting de garagist verder uit met 4 nieuwe productlijnen. “Een scherp geprijsd kwaliteitsalternatief waar de garagist een gezonde marge op kan maken”, aldus Kees Willemsen.
Allereerst: DR!VE+ is als huismerk van Nexus Automotive in basis niet nieuw. Achter de schermen is hard gewerkt aan het neerzetten van een geoptimaliseerd productaanbod, zowel in productcategorieën als in het aantal artikelnummers. “We staren ons niet blind op die aantallen”, zegt Kees Willemsen (directeur Marketing & Sales Nexus Automotive Nederland). “Belangrijker is dat je de juiste referenties in het programma hebt, die exoot in ons wagenpark is niet relevant. Ik ben ervan overtuigd dat we nu een lijn hebben met voor Nederland de juiste wagenparkdekking.”
Meer in 2025
Tot de momenteel beschikbare productlijnen behoren onder meer remblokken en -schijven, filters, wiellagers, smeermiddelen en koelvloeistoffen. “In 2025 breiden we het aanbod verder uit”, verwacht Willemsen. “Voor nu is het belangrijk dat de grossiers het vertrouwen in het aanbod DR!VE+ hebben uitgesproken en we ons kunnen gaan richten op de introductie naar de garagebedrijven.”
Productaanbod
‘In 2025 breiden we het productaanbod verder uit’
Behalve het productaanbod is beschikbaarheid en prijsstelling cruciaal daarvoor. “Daarom hebben we ervoor gekozen om de grossiers rechtstreeks vanuit het centrale Nexus-magazijn in Polen te beleveren en niet via een Nederlandse hub. De garagist moet een scherpe inkoopprijs hebben voor een product dat kwalitatief niet onderdoet voor duurdere producten. We hanteren als gemiddelde dat we bruto dertig procent gunstiger geprijsd zijn dan de A-merken. Doordat we als AllParts grossiers besloten hebben zelf meer voorraad aan te houden en rechtstreeks te bestellen hebben we een gezonde marge voor de hele keten gecreëerd. Op dit moment leggen de grossiers hun voorraden aan en in de loop van september, zo verwachten we, is dat op volle sterkte.”
Geen verplichting
DR!VE+ moet op eigen kracht aantrekkelijk zijn voor gebruik door het garagebedrijf. “Natuurlijk zullen we informatiesessies met onze grossiers verzorgen om die boodschap te communiceren. We gaan echter geen specifieke afnameverplichtingen opnemen in onze werkplaatsconcepten”, benadrukt Willemsen.
‘We hanteren als gemiddelde dat we dertig procent gunstiger geprijsd zijn dan een A-merk’
Kees Willemsen (directeur Marketing & Sales Nexus Automotive Nederland)
“De garagist krijgt een instrument om de klant een scherper geprijsd kwaliteitsonderdeel aan te bieden en er zelf een gezonde marge aan over te houden. En de grossier heeft een lijn die niet op elke straathoek te koop is. Dat is voor iedereen win-win.”