De Duitse verkeersminster Alexander Dobrindt heeft afgelopen week een baanbrekend voorstel bij de EU in Brussel ingediend voor regelgeving ter ondersteuning van de introductie van grotendeels zelfrijdende auto’s.

Volgens dit voorstel wordt de computer van de auto juridisch gelijk gesteld met de berijder. Met andere woorden: bij een aanrijding kan de centrale computer in bepaalde verkeerssituaties aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Dat betekent dat de aansprakelijkheid voor een deel (een nieuw type crash recorder zal zijn intrede doen) wordt verlegd naar de autofabrikant en haar toeleveranciers. Overigens wordt dit door de autofabrikanten omarmd, want het biedt de mogelijkheid om nieuwe auto’s met een geïntegreerde schadeverzekering te gaan verkopen.

De voorgestelde regelgeving is uiterst actueel, zeker nu er de afgelopen weken zoveel publiciteit was rondom twee zware verkeersongevallen met Tesla’s.

Het voorstel van Dobrindt wordt waarschijnlijk al bij de eerst volgende EU-top van verkeersministers besproken. De Duitse verkeersminister maakt zijn voorstel eind vorige week bekend in het Duitse magazine Wirtschaftswoche.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties