Autokopers ruilen hun bestaande auto het liefste in voor een Volkswagen Golf. Daarna volgen (respectievelijk) Audi A4, Opel Astra, Ford Focus en Volkswagen Polo. Ruim 37 procent van de consumenten op Autotrack.nl biedt als inruil een jonge occasion van vier tot zes jaar oud aan.
Dit blijkt uit cijfers naar aanleiding van ‘Inruilvoorstel‘ van Autotrack.nl en en Autotaxatie.net, waar onlangs de duizendste klant zich voor heeft aangemeld. Tot nog toe hebben de aangesloten autobedrijven 5.864 aanvragen voor een inruilvoorstel ontvangen. Van de consumenten die interesse tonen in een auto door een inruilvoorstel en daadwerkelijk zijn auto verkoopt, doet 49 procent dat binnen twintig dagen na de aanvraag.
Albertien van der Hoeven, marketingdirecteur Autotrack.nl: “Door de transparantie op internet heeft het autobedrijf minder grip op de consument. Immers door internet kan de consument gemakkelijk alle op voorraadstaande auto’s bekijken en zelf bepalen naar welke hij gaat kijken. Juist door het bieden van gemak met een online inruilvoorstel kan een autobedrijf zich nu onderscheiden. Van de consumenten die een auto kopen, wil ongeveer 65 procent hun huidige auto inruilen. Zij oriënteren zich online voornamelijk ’s avonds en in het weekend. Met ‘Inruilvoorstel’ kunnen autobedrijven hier meteen op inspelen, buiten hun openingstijden om.”
Autotrack wil meer advies gaan geven aan autobedrijven vanuit de eigen databasegegevens en in haar ‘Inruilvoorstel’ ook inruilgarantie en een inruilprijs gaan geven. Lees er hier alles over >>