De autobranche zit volgens Autotrack momenteel in een transitiefase; van traditionele verkoop naar verkoop via digitale platformen en sociale media. Door de verschuiving naar internet als verkoopmedium voor occasions en nieuwe auto’s moeten autobedrijven hun verkoop anders inrichten.

Hierbij moet de individuele behoefte van een consument meer centraal staan. Veel autobedrijven worstelen met de vraag hier goed invulling aan te geven. Dat concludeert Albertien van der Hoeven, marketingdirecteur bij Autotrack.nl: “De autoverkoper moet een social media-manager worden die continu online het gesprek aangaat met de consument. Openheid over de occasion is hierbij erg belangrijk. Dit geeft volledig inzicht in de autogegevens en creëert een vertrouwensrelatie met de klant.”

Met de hoeveelheid aan online informatie is de consument tegenwoordig goed in staat om de prijs van de auto zelf te bepalen. De meerwaarde moet worden gezocht in de interactie met potentiële kopers via internet en de sociale media. “Het opzetten van een sociale mediastrategie vormt een goede aanvulling op de traditionele manier van verkoop in de showroom. Het biedt autobedrijven de kans om zich te onderscheiden van de concurrentie”, aldus Van der Hoeven.

Inmiddels oriënteert tachtig procent van de klanten zich online en zoekt zestig procent via een zoekmachine. Google wordt in 95 procent van de zoekopdrachten gebruikt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website is dus erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt ook dat 59 procent van de klanten een occasion koopt via internet en dat 24 procent van die aankopen gebeurt via Autotrack.nl. Bij nieuwe auto’s is dat zeventien procent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 september 2025
PartsPoint opent nieuwe vestiging Son met depot en TECH360
19 september 2025
Schadeherstel
18 september 2025
Stop&Go vernieuwt marterafweer
18 september 2025
‘Kwart pechgevallen had voorkomen kunnen worden’
18 september 2025
KwikFit breidt partnernetwerk e-bike service uit
18 september 2025
De menselijke factor
Meest bekeken berichten
Recente reacties