Nederlanders kopen kleine auto’s. De enkele jaren geleden ingezette trend van ‘downsizing’ zet dus door, zo blijkt uit analyse van de verkoopcijfers over 2012. Volgens Bovag en RAI Vereniging is de reden voor deze trend voornamelijk dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto’s.

“Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto’s in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder kleiner rijden”, aldus Bovag en RAI Vereniging.

Toppers

De top drie van auto’s gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de Kia Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen Up. Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het 14 procent bijtellingstarief.

“Een grammetje CO2 meer of minder kan een model maken of kraken”, aldus Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging. Uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012 blijkt dat het marktaandeel van de kleine, zuinige auto’s snel is opgelopen. Daarmee neemt het marktaandeel van de ‘kleine’ a-, b- en c-segmenten toe tot ruim 70 procent van de nieuwverkopen.

Download hier het RAI-rapport Analyse Autoverkopen 2012 >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 mei 2025
MG opent grootste MG brandstore van Europa in Roermond
19 mei 2025
Aantal laadpunten gestegen, stagnatie dreigt
19 mei 2025
Vrouwen aan het stuur
19 mei 2025
Requal Equipment
16 mei 2025
Kwart jongeren kiest autoverzekering via vergelijkingssite
16 mei 2025
Nu nog een hobby
Meest bekeken berichten
Recente reacties