Het gaat goed met de onafhankelijke autobedrijven in Nederland, maar niet alles gaat goed. Zo mogen de banken wel wat meer verantwoordelijkheid nemen.
“De banken, ik vind ze buitengewoon onfatsoenlijk.” In deze, nog enigszins diplomatieke bewoordingen deelde voorzitter Gerard ten Buuren een sneer uit aan de banken tijdens de plenaire bijeenkomst op het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven op 3 oktober in Utrecht.
“Voor ons als midden- en kleinbedrijf is het bijna onmogelijk geworden om nog krediet te krijgen, omdat de banken te weinig kennis hebben van de autobranche. Het autobedrijf is niet alleen gericht op winstmaximalisatie. Als BOVAG zijn we druk bezig om dat duidelijk te maken”, aldus de voorzitter.
Dat het jaarcongres een echt ondernemersfeestje was, werd benadrukt door Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, die zijn pijlen richtte op de overheid. Volgens Vonhof is de overheid vergeten te handelen vanuit vertrouwen en probeert ze, door het optuigen van allerlei regelgeving, krampachtig alle mogelijke vormen van misbruik uit te sluiten, terwijl ze zich zou moeten richten op beleid op de lange termijn. “Het gevolg is dat je in Nederland als uitkeringsgerechtigde een dief van je eigen portemonnee bent als je gaat werken”, aldus Vonhof. “Werken moet lonen.”
Dat het de overheid ontbreekt aan langetermijnvisie was ook voor Ten Buuren onverteerbaar. “We waren goed op weg met de CO2-reductie. Nu de overheid geld nodig heeft, halen ze dat weg bij de elektrische auto. Met als gevolg: de verkoop is nul. De handel in gebruikte elektrische auto’s is ingestort. Ik begrijp niet dat ze dat in Den Haag niet zien. Ik vind dat doodzonde. De hybride auto is een mooie tussenoplossing naar emissievrij rijden, maar omdat die auto zwaarder is dan een benzineauto betaal je meer motorrijtuigenbelasting dan voor een benzineauto. Dat kun je toch niet uitleggen?”
Problemen
Desondanks gaat het goed met de Nederlandse economie en met het onafhankelijke autobedrijf in het bijzonder. Ten Buuren was het dan ook zeer oneens met hoogleraar Jan Willem Erisman, adviseur van de regering op het gebied van klimaat, die onlangs zijn vraagtekens zette bij het eigen autobezit. “Er wordt heel veel geroeptoeterd in Nederland. Ik erger me daar blauw aan. Laatst was er ook weer zo’n Randstad-professor die zei dat het bezit van een auto niet langer zeker is in de toekomst. Dan denk ik: ga dat lekker uitleggen in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, in Brabant, in Zeeland en in Limburg”, aldus Ten Buuren.
De echte problemen voor het autobedrijf zijn volgens Ten Buuren de energiekosten en het personeelstekort. Wat dat eerste betreft draagt Bovag bij aan een oplossing door het energieplatform BOVAG Energie, dat ondernemers helpt te verduurzamen. Wat het tweede probleem betreft heeft Ten Buuren de oplossing ook niet paraat en is het probleem tweeledig: “Er is de uitstroom van ouderen die met pensioen gaan en mensen die halverwege hun loopbaan een ander traject kiezen. Aan de andere kant is er de beperkte instroom van BOL- en BBL-leerlingen. Die moeten wij betere mogelijkheden en betere kansen bieden.”
Oplossingen
Met zoveel mogelijk informatie in zo weinig mogelijk tijd wilde BOVAG met het jaarcongres in een nieuwe opzet een bijdrage leveren aan een oplossing voor deze problemen. Partners van BOVAG kregen in minisessies de gelegenheid hun boodschap over te brengen en tijdens diverse workshops werden onderwerpen uitgediept. Ten Buuren over die nieuwe opzet: “Als u vandaag twee of drie dingen heeft opgepikt waarvan u denkt: dat is interessant, daar ga ik morgen mee aan de slag, dan ben ik dik tevreden.”
3 reacties
Verhaal over de Banken klopt. Krediet niet meermogelijk Rabo zegt. 1.75 % rendement niet meer interessant voor hun om er in de investeren . VW en Fiat zetten de productie lijnen stil . i.v.m afnemende vraag. Eerst allerlei bakken vol subsidie en gratis Wegenbelasting etc. om electrisch aantrekkelijk te maken. en nu omdat de auto.s Zwaar zijn eigenaren plukken. Campers die grotendeels in buitenland rijden plots plannen voor verdubbel wegenbelasting. Oldtimer regelingen ook verwarrend geworden. Dus steeds de automobilist laten bloeden. En dan de grootste vraag. Waarom worden de Boten niet aangepakt. Havens liggen vol met kapitaal. en die zijn minstens zo zelfs nog erger vervuilend , En geen regels voor bestaan . Bruggen en onderhoud c.q wegen worden betaald door rijdend mobiel. Nederland
In de bol geslagen fantasten in Den Haag
zwarte pieten naar andere vormen van (water) vervoer helpt niet, autorijden moet betaalbaar blijven voor alle inkomens die afhankelijk zijn van dat vervoer. (werk,school, bedrijf, eigen vervoer, etc etc) het eeuwige gelul over rekening rijden, kilometerheffing, spitsheffing en wat er allemaal al bedacht is door kamer leden die daar zelf niet mee te maken hebben mogen wat mij betreft de kliko in.
De Nederlander gaat echt wel carpoolen als dat mogelijk is, maar de spits vermijden als je gewoon naar je werk moet is kul.
paar opcenten op de (betaalbare) brandstof en er wordt al per kilometer betaald, de schoonste en zuinigste het minst, de zware slurpende het meest en neem je volautomatisch het brommertje, de maaimachine en het bootje op de koop toe………. met betrekking tot de kampeervoertuigen schort het aan de regelgeving van gebruik, daar wordt de kamperaar nu (weer) het dupe van. als ik weg ben met mijn kampeerautootje staan er 2 auto’s stil waar ook belasting voor wordt betaald, ben ik met mijn auto onderweg betaal ik voor het stilstaan van mijn kamper, dat is toch raar……
Herkenbare houding van de algemene banken en niet nieuw(s). DFM heeft mijns inziens wel professionele kennis van het autobedrijf (dealers maar ook onafhankelijke autobedrijven). Zijn voor zover ik weet ook partner van VASS Nederland (Verenigde Autobedrijven Samen Sterk met inmiddels meer dan 600 aangesloten onafhankelijke autobedrijven). Zeker een optie om te verkennen en mee te liften op een van de vele VASS voordelen.