Topman Trevor Milton van de Amerikaanse elektrische auto- en truckbouwer Nikola vertrekt. In een korte verklaring op Twitter laat hij weten dat zijn persoon sinds een publicatie door de Amerikaanse short-seller Hindenburg te veel in de openbaarheid is komen te staan.
Milton doelt op de stroom aan negatieve publiciteit jegens hem, die opstak toen Hindenburg in het openbaar de legitimiteit en integriteit van Milton en Nikola ter discussie stelde. Er zou bijvoorbeeld sprake zijn van list en bedrog ten aanzien van de voertuigspecificaties. Voor de Amerikaanse beurstoezichthouder Securities and Exchange Commission was dat reden om een onderzoek te starten naar de beschuldigingen.
General Motors
Volgens de onderneming heeft Milton zelf het besluit genomen om te vertrekken. Zijn afscheid is het voorlopige hoogtepunt van een strijd die werd aangezwengeld door Hindenburg – overigens kort nadat Nikola een intensieve samenwerking met General Motors bekend had gemaakt. Daarop stegen de koersen van aandelen Nikola en General Motors. Vervolgens daalden ze weer, nadat Nikola door Hindenbrug flink onder vuur was genomen door publiekelijk te twijfelen aan diens intenties. Per slot van rekening moet de eerste truck nog altijd de weg op. Hierop reageerde Milton dat hij de mogelijkheid van juridische stappen zou onderzoeken.
Adviserende rol
Op sociale media in de VS kreeg de topman het de laatste dagen zwaar te verduren. Hij verkondigde dat ‘echte leiders zich niet laten wegpesten’ en ‘gewoon op hun post blijven’. Kennelijk denkt hij daar sinds afgelopen weekend toch anders over. Milton zegt nu te kiezen voor een adviserende rol en dat het bedrijf, waar vierhonderd mensen werken, beschikt over een uitstekend directieteam. Milton heeft in elk geval goed verdiend aan de beursgang van Nikola.
Op de foto Trevor Milton (links) en Iveco-bestuurslid Gerrit Marx. Beide partijen leggen momenteel de laatste hand aan de eerste testtrucks die batterij-elektrisch de weg opgaan in Europa. Dit gebeurt vanuit de Iveco-fabriek in het Duitse Ulm.