BMW is op dit moment wereldwijd het grootste automerk op Facebook qua aantal fans. Ten opzichte van de laatste meetperiode in februari is het automerk met 290.042 likes gegroeid. Dat blijkt uit de november-editie van het Facebook Report Automotive Industry van Socialbakers.com.
Voor importeurs en autofabrikanten is het in deze tijd belangrijk om bij te blijven op sociale media. Facebook is daarbij het snelt groeiende platform om consumenten te bereiken. Voor alle bedrijven uit de autobranche geldt om goed de ontwikkeling van je pagina te sturen en te analyseren, bijvoorbeeld qua aantal fans, verkeersstromen op goedbezochte pagina’s, engagement (actieve betrokkenheid en waardehechting aan product, merk of dienst) en toewijding van trouwe fans.
Meest toegewijd
Het meest sociaal toegewijde merk op Facebook is Renault met de ZE. Zij reageert in gemiddeld 1,158 minuten op posts van fans die een reactie achterlaten en beantwoord 67 procent van de gestelde vragen.
Delen
Dat het delen van een foto op Facebook voor veel aandacht voor je bedrijf of merk kan zorgen, bewees Ferrari op 30 november met de plaatsing van een SF Scuderia met daarin coureur Sammy Wasem. Deze afbeelding kreeg maar liefst ruim 219.000 likes, werd meer dan 26.000 keer gedeeld en er werd 6946 keer op gereageerd.
Merken Top 5 op aantal fans
Positie | Merk | Groei | Aantal fans |
1 | BMW | 290.042 | 11.862.811 |
2 | Ferrari | 271.328 | 9.962.353 |
3 | Mercedes | 277.613 | 8.974.220 |
4 | Audi USA | 121.542 | 6.056.787 |
5 | Porsche | 166.452 | 4.781.700 |
Merken Top 3 op engagement
Het gemiddelde engagementcijfer op Facebook ligt op 0,334 procent. Bij de pagina van de Volkswagen Beetle ligt dit vele malen hoger (1,746 procent). De Moto Guzzi volgt met 1,556 procent en de Facebook-fanpagina van Renault Sport sluit de top drie met 1,365 procent.
Ook Aftersales Magazine heeft een Facebook-pagina met het laatste nieuws, foto’s en andere unieke content. Vind jij hem leuk? >>