Bosch-CEO Volkmar Denner was volgens het Duitse Manager Magazine hard op weg zijn OE-klanten, de autofabrikanten, tegen zich in het harnas te jagen. Aanleiding: de wijze waarop Denner zich uitliet over het ‘eigendomsrecht’ van de datastromen die de auto genereert.
In de Duitse pers werd onlangs Francisco Sanz geciteerd, de inkoopverantwoordelijke van Volkswagen AG. “Vroeger ging bij een gelijke offerte van twee toeleveranciers de opdracht bijna automatisch naar Bosch, nu is dat omgekeerd.” Manager Magzine haalde een anonieme BMW-inkoper aan die zich afvroeg of Bosch nog wel het belang inziet van de relatie met de autofabrikant.
De kritische blik van deze managers richting Bosch heeft niets te maken met de kwaliteit van de producten of de (gezamenlijke) R&D-activiteiten. Het gaat om de manier waarop Denner – in eerste instantie met steun van Conti-CEO Elmar Degenhart – zich uitliet over het ‘eigendomsrecht’ van de datastromen die de auto genereert. De EU wil dat er een aanvaardbare brancheoplossing komt, waarbij de data (met goedvinden van de eigenaar van de auto) door meerdere partijen kan worden gebruikt – ook vanuit de onafhankelijke aftermarket. De autofabrikanten stellen voor dat te doen via een door hen gecontroleerd serverconcept (Extende Vehicle). Daarentegen bepleit de onafhankelijke aftermarket – onderdelenfabrikanten, grote internationale onderdelendistributeurs, brancheorganisaties als Bovag, Cecra en Figiefa – een onafhankelijk van de autofabrikanten opererend serverconcept (IAM Telematics Platform).
Dat laatste was wat ook Bosch en Conti ondersteunden. Ondersteunden, want Bosch en Conti hebben zich volgens Manager Magazine nu (onder druk) geschaard achter het plan van de autofabrikanten.