Bosch heeft de software op zijn KTS-diagnoseapparatuur nu al aangepast aan een nieuwe beveiliging van de OBD-interface die op nieuwe voertuigen van de FCA-groep is aangebracht.
Cybercriminaliteit op voertuigen komt steeds vaker voor. Daarom moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen in Europa vanaf september 2020 zijn uitgerust met een beveiligde diagnosetoegang, een zogeheten security gateway. Alleen erkende en geautoriseerde diagnoseapparatuur hebben dan volledige toegang tot de diagnosegegevens via de OBD-interface.
De FCA-groep heeft, als een van de eerste autofabrikanten, die beveiliging al in zijn voertuigen aangebracht. Bosch laat weten dat de meest recente update van zijn Esitronic-software voor de KTS-diagnoseapparatuur is aangepast aan die beveiliging.
Toegang
Na inloggen op het webportal van de fabrikant en na identificatie en authenticatie van de operator, wordt de operator door het webportal van de autofabrikant geïdentificeerd en wordt de ontgrendelingssleutel naar de KTS-diagnosetester gestuurd. De KTS krijgt toegang tot de vereiste, beveiligde functies. De standaard wettelijk verplichte diagnosefuncties, zoals lezen van foutcodes en meetwaarden, zijn steeds toegankelijk. Geavanceerde diagnosefuncties, zoals het wissen van foutcodes of het resetten van een service-interval zijn beveiligd en vereisen een ontgrendelingsleutel die met de KTS kan worden overgedragen om toegang te krijgen tot alle diagnosefuncties.