Bosch heeft in Hildesheim zijn vijfmiljoenste start-stopsysteem geproduceerd. De fabrikant is de productie in 2007 gestart. Om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verder te verlagen willen de Bosch-ingenieurs de duur van het stilleggen van de motor geleidelijk opvoeren.

In een eerste fase zal dit van toepassing zijn bij het uitrollen van de auto naar stilstand, maar later ook op momenten dat de bestuurder niet langer aan het versnellen is. Dr. Ulrich Kirschner, voorzitter van de divisie Bosch Starter Motors and Generators: “Afhankelijk van het type weg kunnen de verbeterde start/stopsystemen tien procent brandstof extra besparen.”

Kirschner verwacht dat in Europa tegen 2013 één op de twee auto’s met start-stop is uitgerust. Op dit moment geldt dit voor één op de drie auto’s. In België bedroeg de installatiegraad van het systeem in 2010 zo’n 25 procent, in Nederland 22 procent.

Varta introduceerde onlangs een diagnosemiddel dat speciaal is ontwikkeld om AGM en EFB-accu’s van auto’s met start-stopsysteem door te meten.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38