Bovag bepleit een experiment met bijtelling per kilometer in plaats van een vast jaarbedrag voor privégebruik van de leaseauto. De organisatie ziet zo’n proef als een stap op weg naar eerlijkere en slimmere zakelijke mobiliteit. De meeste leden zouden voorstander zijn van pilots en experimenten op dit vlak.
Fiscale bijtelling voor privékilometers is nu nog een vast bedrag, gebaseerd op de catalogusprijs. Voor de hoogte van de bijtelling maakt het aantal privé gereden kilometers niet uit. Daardoor kost een middenklasser van 25 mille bij jaarlijks vierduizend privékilometers omgerekend 63 cent en slechts dertien cent voor degene die in dezelfde wagen twintigduizend particuliere kilometers rijdt. “Bijtellen per privékilometer is dus eerlijker”, zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter Bovag.
Door de huidige regeling lastenneutraal om te zetten in een bijtelling per kilometer ontstaat volgens Bovag een eerlijker speelveld: wie veel privé rijdt betaalt meer bijtelling, wie weinig rijdt juist minder. Bovendien maakt zo’n ingreep de weg vrij voor “noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden.” Ook zou bijtelling per kilometer eerlijker zijn ten opzichte van de particuliere automobilist, die indirect al per kilometer betaalt (brandstof, accijns, afschrijving). “De particulier maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu.”
Bijtelling per kilometer is volgens Bovag bovendien een geschikte vorm om te experimenteren met betalen naar gebruik in plaats van aanschaf en bezit. Het levert volgens de brancheorganisatie informatie op over wat er gebeurt bij vervanging van vaste belastingen als MRB en BPM door betalen naar gebruik.