Vakbonden hebben in hun ultimatum-brief volgens BOVAG dermate extreme en onrealistische eisen gesteld aan een nieuwe cao voor onder meer auto- en fietsbedrijven dat betaalbare mobiliteit voor de burger in gevaar komt.

FNV houdt vast aan een looneis van 7 procent voor een jaar, CNV eist 6 procent. BOVAG rekent voor dat het niet kan en niet wil voldoen aan dergelijke looneisen. De werkgeversorganisatie rekent voor dat de inflatie het afgelopen jaar 3,3 procent bedroeg en dat die al deels is gecompenseerd door de loonsverhoging in het afgelopen jaar. Ook wijst BOVAG erop dat de salarissen verder zijn gestegen ten opzichte van de cao-tabellen.

Vooruitzichten

En als er nu heel veel winst gemaakt werd in de autobedrijven… Volgens cijfers van BOVAG bedroeg de nettowinst van de gemiddelde autodealer in het derde kwartaal van 2024 slechts 0,89 procent van de omzet, tegenover 1,43 procent in hetzelfde kwartaal in 2023, ondanks een omzetgroei van 6 procent.

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Het is me een raadsel waar vakbonden vandaan halen dat de winst 3 tot 5 keer harder gestegen zou zijn dan de lonen. Het is een beeld dat we niet herkennen, en dat wordt gestaafd door onze Ondernemersmonitor en Branchebarometer.”

“De extra forse loonsverhoging die vakbonden vragen is ook niet nodig, omdat onderzoek uitwijst dat er in de sector door veel werkgevers behoorlijk boven cao wordt betaald, in de strijd om goed technisch personeel. Daar komt bij dat de Nederlandsche Bank werkgevers en werknemers oproept gezamenlijk hun verantwoordelijkheid te nemen om de inflatie niet verder te laten oplopen en een loonspiraal te voorkomen.”

Onbetaalbaar

Een nieuwe forse loonsverhoging zou bovendien moeten worden doorberekend in de prijzen en dat zou mobiliteit voor meer mensen met een kleine portemonnee 0nbetaalbaar maken. BOVAG houdt daarom vast aan zijn loonbod van 3,3 procent. Peter Niesink: “BOVAG roept andere branches op het voorbeeld van loonmatiging te volgen om de dreigende loonspiraal van ons af te wenden en werk te maken van het terugdringen van de inflatie in Nederland.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties