Bovag maakt zich zorgen over de uiteindelijke werking van bCall en sCall, omdat daarover nog niets in Europees verband is vastgelegd. De branchevereniging waakt ervoor dat de consument na 2015 altijd de vrije keuze heeft waar hij terecht kan voor service, onderhoud en pechhulp. Dat meldt de Bovagkrant op haar website.
Het moet volgens Bovag niet zo zijn dat autofabrikanten de bCall en sCall inzetten om de berijder naar hun eigen dealers ’te lokken’. Dat is kortweg de boodschap van Bertho Eckhardt, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, tijdens de ledenbijeenkomst in Houten van afgelopen maandag.
Volgens Boudewijn Hamel, hoofd techniek en duurzaamheid bij Bovag, wordt aanschaf van een nieuwe auto net zo eenvoudig en standaard als dat van een smartphone. Tegen Bovagkrant zegt hij: “Eerst kijk je welk model het beste bij je past, daarna kies je tussen allerlei abonnementsvormen. Daar kunnen pechhulp en onderhoudscontracten deel van gaan uitmaken. Er dienen zich, kortom, nieuwe verdienmodellen aan. Het is goed dat wij daar dicht opzitten.”
Er worden regelmatig discussiebijeenkomsten georganiseerd over bCall en sCall, zoals bijvoorbeeld Automotive Insiders dat november vorig jaar deed. Ook RAI Vereniging afdeling Autovak houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.