Vaco denkt eraan om een tiende sector aan haar vereniging toe te voegen speciaal voor bandenwebwinkels. Uiteindelijk doel is om kwaliteitseisen voor de online shops op te stellen. De beslissing hierover door het Vaco-bestuur moet eind dit jaar vallen.

Edwin Brinksma, branchemanager Vaco: “De webshops die b2b en b2c actief zijn, werken niet veel anders dan het bestelproces via bijvoorbeeld de telefoon. De webwinkels die zich op consumenten richten en ook montagepunten hebben, zijn daarin heel anders. Deze tak van sport laat zich niet in een bestaand sectorreglement duwen. Hoe kun je deze partijen een plaats geven binnen Vaco? Moet je deze partijen überhaupt wel een plaats geven? Zo ja, dan zou er een tiende sector komen. In de discussie kan bijvoorbeeld ook overwogen worden om de bestaande sectorregeling bandenservice aan te passen.”

De grootste zorg voor Vaco is de kwaliteit van de geboden diensten en producten door de webwinkels.”Enerzijds zijn er wel keumerken voor webshops, die in webtechnische zin wel al bepaalde een vorm van borging garanderen. Anderzijds moeten ook zaken nageleefd worden als juiste claimafhandeling, een correcte montage en het naleven van het besluitbeheer autobanden”, licht Brinksma toe.

Vanaf november moeten ook de webwinkels aan de plicht van het bandenlabel voldoen. “Wanneer een consument online een band koopt, dan moet daar ook een label bij zitten. Daarom is het zo belangrijk dat er kwaliteitseisen komen voor internetbedrijven.”

Alle ins en outs over het bandenlabel worden op 30 mei gepresenteerd tijdens het Nationaal Bandencongres (#bandencongres). Lees er hier alles over >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties