De verschillende brancheorganisaties in de automotive reageren over het algemeen positief op de mobiliteitsplannen zoals die in het coalitieakkoord van Rutte-IV zijn omschreven, al is er ook kritiek.

Behalve instemming met de plannen voor het verduurzamen van mobiliteit zijn alle partijen zijn het erover eens dat het goed is dat een begin gemaakt wordt met betalen naar gebruik in plaats van bezit. Algemeen voorzitter Han ten Broeke van BOVAG heeft daar wel een kanttekening bij: “Uiteraard moet dat wel met één harde voorwaarde, betalen naar gebruik komt in plaats van betalen voor bezit, het komt er niet bovenop! De gemiddelde automobilist zou niet duurder uit moeten zijn.”

Ook VNA is blij met het voornemen om over te gaan naar een systeem van betalen naar gebruik, maar mist daarvoor de uitwerking. Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Met dit coalitieakkoord, waarin wordt gesteld dat mobiliteit meer moet gaan bijgedragen aan de CO2-reductie, kan het kabinet de komende jaren stappen zetten naar een bereikbaar, duurzaam en verkeersveilig Nederland. Het is goed om te zien dat er aandacht is voor een aantal concrete zorgen van de VNA, waar het mobiliteit betreft. Het is echter wel een Coalitieakkoord op hoofdlijnen en aankomende tijd zal bij de uitwerking moeten blijken of het kabinet daadwerkelijk de kansen pakt die voorliggen.”

Bedrijfsleven

Wat betreft investeringen in het vergroenen van mobiliteit valt het BOVAG tegen dat er niets van de beschikbare 35 miljard uit het klimaatfonds gaat naar het stimuleren van nul emissieauto’s. Verder maken met name BOVAG en RAI Vereniging zich zorgen om de afbouw van de vrijstelling van bpm voor bestelwagens. Zij zien hierin een forse lastenverzwaring voor het bedrijfsleven.

Wat ondersteuning van het bedrijfsleven betreft roept BOVAG het kabinet op om snel te komen met concreet perspectief voor ondernemers. Han ten Broeke: “Er ligt nu erg veel op het bordje van ondernemers als het gaat om de klimaatcrisis en de coronacrisis.  Zicht op een uitweg uit die crisis voor het mkb is beslist noodzakelijk. De rek is uit het elastiek. Kom – als het gaat om corona – met een exit-strategie, dan wel met een strategie om op langere termijn om te gaan met de pandemie. En kom – als het gaat om klimaat-maatregelen – snel tot duidelijkheid en zekerheid voor ondernemers. Zodat ze weten waar ze aan toe zijn en weer durven te investeren en innoveren.”

Reiskosten

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is blij met de verhoging van de reiskosten, iets waar de VZR lang voor heeft gelobbyd. Voorzitter Jan van Delft: “Onze lobby heeft geresulteerd in een verhoging voor ruim 4,3 miljoen werkenden die met de privéauto zakelijke kilometers maken, zoals woon-werk. Daarnaast zijn we verheugd dat onze overheidspilot over variabele bijtelling kan gaan bijdragen aan een nieuw op te zetten systeem voor betalen naar gebruik.”

ANWB tot slot is blij dat het nieuwe kabinet van verkeersveiligheid een speerpunt maakt, maar wil dat daar ook extra geld voor beschikbaar komt.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 september 2024
13 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38