Zorgen van klanten over stijgende prijzen, inflatie, economische ontwikkelingen en internationale conflicten hebben volgens 65 procent van de dealers een aanzienlijke impact op de koopintentie van klanten.

Daarnaast constateert 60 procent van de dealers een afname van klanttevredenheid als gevolg van stijgende prijzen. Dat concludeert CarGarantie op basis van een onderzoek van puls onder driehonderd dealers en meer dan duizend eindgebruikers. Volgens CarGarantie kan een verlengde garantie die zorgen bij eindgebruikers en hun gevoeligheid voor prijzen verminderen.

Minder onzekerheid

Konrad Wessner, bedrijfsleider bij puls Marktforschung GmbH: “Ons onderzoek toont aan dat 67 procent van de dealers denkt dat garantieverlenging mede voor minder onzekerheid bij potentiële autokopers zorgt. Daarnaast verminderen garanties ook de onzekerheid bij de aankoop van elektrische auto’s (56 procent) en de onderhoudskosten van klanten (27 procent). Concreet blijken verlengde garanties bij nieuwe en gebruikte auto’s net zo belangrijk, zo niet belangrijker, te zijn dan kortingen. Mijn conclusie: Volgens onze studie versterkt het aanbieden van garanties in tijden van stijgende werkplaatskosten het vertrouwen en de verkoop nog meer.”

Binding

Daarnaast wijst CarGarantie erop dat garanties en reparatiekostenverzekeringen een succesvol instrument zijn om klanten te binden. Marcus Söldner (foto), ceo van CarGarantie: “Stijgende autokosten, economische onzekerheid, afnemende werkplaatsloyaliteit – garanties en reparatiekostenverzekeringen vormen een effectieve manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden en dit werkt ook nog eens in het voordeel van de dealer. Ze maken het gemakkelijker om voertuigen te verkopen, binden de koper nauwer aan de dealer en de werkplaats en beschermen klanten tegen extra kosten. Dat maakt beslissen over kopen makkelijker en verhoogt omzet en rendement in de onderneming.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties