Zorgen van klanten over stijgende prijzen, inflatie, economische ontwikkelingen en internationale conflicten hebben volgens 65 procent van de dealers een aanzienlijke impact op de koopintentie van klanten.
Daarnaast constateert 60 procent van de dealers een afname van klanttevredenheid als gevolg van stijgende prijzen. Dat concludeert CarGarantie op basis van een onderzoek van puls onder driehonderd dealers en meer dan duizend eindgebruikers. Volgens CarGarantie kan een verlengde garantie die zorgen bij eindgebruikers en hun gevoeligheid voor prijzen verminderen.
Minder onzekerheid
Konrad Wessner, bedrijfsleider bij puls Marktforschung GmbH: “Ons onderzoek toont aan dat 67 procent van de dealers denkt dat garantieverlenging mede voor minder onzekerheid bij potentiële autokopers zorgt. Daarnaast verminderen garanties ook de onzekerheid bij de aankoop van elektrische auto’s (56 procent) en de onderhoudskosten van klanten (27 procent). Concreet blijken verlengde garanties bij nieuwe en gebruikte auto’s net zo belangrijk, zo niet belangrijker, te zijn dan kortingen. Mijn conclusie: Volgens onze studie versterkt het aanbieden van garanties in tijden van stijgende werkplaatskosten het vertrouwen en de verkoop nog meer.”
Binding
Daarnaast wijst CarGarantie erop dat garanties en reparatiekostenverzekeringen een succesvol instrument zijn om klanten te binden. Marcus Söldner (foto), ceo van CarGarantie: “Stijgende autokosten, economische onzekerheid, afnemende werkplaatsloyaliteit – garanties en reparatiekostenverzekeringen vormen een effectieve manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden en dit werkt ook nog eens in het voordeel van de dealer. Ze maken het gemakkelijker om voertuigen te verkopen, binden de koper nauwer aan de dealer en de werkplaats en beschermen klanten tegen extra kosten. Dat maakt beslissen over kopen makkelijker en verhoogt omzet en rendement in de onderneming.”