Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) scherpt per 1 juli 2019 de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan. Voor veel nieuwe automodellen is vanaf dan een extra maatregel nodig om het certificaat te verkrijgen. Aanleiding is het groeiende aantal diefstal dat voorkomt uit keyless entry.

De eigenaar van zo’n voertuig hoeft de contactloze autosleutel slechts bij zich te dragen om de auto te openen. Dat biedt gebruiksgemak, maar het draadloze signaal blijkt in veel gevallen makkelijk te verlengen, waarna starten en wegrijden een fluitje van een cent zijn. Deze relay attack “blijkt inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje”, zegt het CCV.

Remedie

Verzekeraars gaan verschillend om met auto-inbraken zonder schade. Samen met hen, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en certificatie-instelling Kiwa SCM heeft het CCV daarom de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle auto’s met keyless entry een extra maatregel nodig. Tips als ‘sleutel bewaren in een metalen doosje’ zijn volgens adviseur Martine Hoofwijk van het CCV geen echte oplossing. De remedie moet vooral komen van de voertuigindustrie zelf. “De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden. Door de eisen aan te scherpen, hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen.” Zo zijn sleutels in de maak met bewegingsdetectie, die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Ook retrofit maatregelen in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack behoren tot de mogelijkheden.

Risico

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om diefstal via onderschepping van signaal te voorkomen. Martine Hoofwijk: “Ik vind het vooral belangrijk dat de autobezitter zich bewust is van het risico. Ik adviseer eigenaren met een keyless entry/start systeem om op zoek te gaan naar passende maatregelen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties