Tijdens een EU-bijeenkomst is duidelijk geworden dat fabrikanten en dealers positief zijn over de komst van een code of conduct, waarbij twee van de vijf punten sowieso al in het verdrag opgenomen worden.

De overeenkomst is nodig om in de geest van de vrije markt dealervriendelijke afspraken te maken, die in de nieuwe dealercontracten voor na medio 2013 worden meegenomen.
De autofabrikanten zijn het eens over de opzegtermijn en de geschilbeslechting. Redenen voor opzegging van het contract, transfers van het dealerschap, en de mogelijkheid om door te gaan met het voeren van multimerken leveren nog de nodige discussie op.
Mochten de dealers en fabrikanten het niet eens worden over een gedragscode, dan zal de branche nieuwe Europese regels opgelegd krijgen voor contract fairness op b2b-niveau.

EDC-voorman Jaap Timmer en EU-jurist Dr. Stephan Simon gaan in Aftersales Magazine nummer zes dieper in op de post-BER periode en de code of conduct.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 november 2025
Bob Velthuis beoogd voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
21 november 2025
Gaspedaal.nl analyseert 14 miljoen apk-rapporten
21 november 2025
‘Geen grossierswisseling voor een concept’
21 november 2025
Meer en meer particulieren aan de EV
20 november 2025
Van Mossel neemt twee Britse dealergroepen over
20 november 2025
TransConnect breidt uit op Duitse markt
Meest bekeken berichten
Recente reacties