Tijdens een EU-bijeenkomst is duidelijk geworden dat fabrikanten en dealers positief zijn over de komst van een code of conduct, waarbij twee van de vijf punten sowieso al in het verdrag opgenomen worden.

De overeenkomst is nodig om in de geest van de vrije markt dealervriendelijke afspraken te maken, die in de nieuwe dealercontracten voor na medio 2013 worden meegenomen.
De autofabrikanten zijn het eens over de opzegtermijn en de geschilbeslechting. Redenen voor opzegging van het contract, transfers van het dealerschap, en de mogelijkheid om door te gaan met het voeren van multimerken leveren nog de nodige discussie op.
Mochten de dealers en fabrikanten het niet eens worden over een gedragscode, dan zal de branche nieuwe Europese regels opgelegd krijgen voor contract fairness op b2b-niveau.

EDC-voorman Jaap Timmer en EU-jurist Dr. Stephan Simon gaan in Aftersales Magazine nummer zes dieper in op de post-BER periode en de code of conduct.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17