De Europese auto-industrie moet nu in actie komen, anders zullen we niet alleen falen in het bereiken van klimaatneutraliteit, maar verliezen we ook onze economische voorsprong en toekomstige groei.

Met deze noodkreet roept Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de Europese koepelorganisatie van automotive toeleveranciers Clepa, Europa op om het beleid ten aanzien van CO2-reductie en de transitie naar elektrisch rijden te herzien. “China en de VS hebben open, flexibele strategieën omarmd die aansluiten bij de behoeften van de consument. Plug-in hybrides? Nog steeds populair. AI en data? Centraal in hun mobiliteitsstrategieën. Consumenten willen nog steeds hybride auto’s. Leveranciers zijn bereid te investeren. Het beleid moet gebruikers helpen efficiënt en betaalbaar te rijden”, aldus Krieger.

Tijd

Hij wijst er daarbij op dat Clepa concrete voorstellen heeft ingediend om het gedrag van consumenten ten aanzien van plug-in hybrides aan te pakken, zodat elektrisch rijden in alle praktische situaties toegankelijk is en optimaal kan worden benut. “Consumenten hebben ondersteuning en tijd nodig om zich aan te passen; beleidsmakers moeten het juiste tempo bepalen met gunstige voorwaarden, en de industrie zal de instrumenten die de transitie mogelijk maken, blijven verfijnen.”

Lokaal

Krieger waarschuwt voor een transitie waarbij waardeketens verloren gaan, zoals bij de opwekking van zonne-energie, waarbij we een bloeiende industrie van zonnepanelen hebben gesubsidieerd buiten Europa. “Europa moet meer zijn dan een showroom voor schone technologie – het moet de fabrieksvloer zijn. Lokale productie gaat niet alleen over banen, maar ook over veerkracht, innovatie en ervoor zorgen dat de groene transitie onze industriële soevereiniteit versterkt in plaats van deze uit te besteden. Tegelijkertijd hebben noch de VS, noch China een marktverbod op de verbrandingsmotor, en onze ambitie alleen zal niet voldoende zijn om een harde bezuiniging in 2035 te kunnen betalen. Er is een flexibele, gefaseerde aanpak nodig om te voorkomen dat het industriële momentum en de acceptatie door de consument worden ondermijnd.”

“Laten we een haalbare CO₂-herziening ontwerpen die de strategische belangen van Europa en de prioriteiten van de burgers centraal stelt in de mobiliteitstransitie. Het is tijd dat de Europese Commissie ons dichter bij dat pad brengt, om de weg vooruit duidelijk te maken en ervoor te zorgen dat we de mogelijkheden hebben om die weg te bewandelen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 oktober 2025
Webfleet zet AI in voor voorspellend onderhoud
29 oktober 2025
Clepa: Fabrieksterreinen, geen showrooms
29 oktober 2025
ETRMA heet voortaan Tyres Europe
29 oktober 2025
Eerste Philips LED-retrofitlamp met E-goedkeuringsmerk
28 oktober 2025
Chemie Auwa in duurzamer verpakking
28 oktober 2025
Guinness World Record voor Kia PV5 Cargo
Meest bekeken berichten
Recente reacties