31 procent van drieduizend ondervraagden uit zes landen zegt sinds de uitbraak van de Covid-19-pandemie eerder geneigd te zijn online een auto te kopen dan daarvoor. Maar liefst 81 procent spreekt zijn voorkeur uit voor vervoer per auto boven openbaar vervoer.
Dat zijn de belangrijkste resultaten van een recent onderzoek van online occasionplatform Carnext.com, uitgevoerd door OnePoll onder drieduizend automobilisten uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal en Spanje. Per land werden vijfhonderd mensen ondervraagd, gelijkelijk verdeeld onder de seksen, in de leeftijd van 25 tot 50 jaar.
Structureel
In een toelichting bij het onderzoek zegt Jan Wouter Kleinjan, hoofd product en marketing van Carnext.com: “De privéauto is het helemaal in het nieuwe normaal. Ons nieuwe onderzoek toont aan dat maar liefst 81 procent om veiligheidsredenen liever de auto pakt dan het openbaar vervoer, terwijl 84 procent zegt liever te rijden dan te vliegen naar een volgende vakantiebestemming. We zien ook een duidelijke verschuiving naar e-commerce tijdens de pandemie, nu een derde van de mensen daadwerkelijk overweegt een volgende auto online te kopen. Het is duidelijk dat dit structurele verschuivingen zijn die bewijzen dat online autoverkoop geen tijdelijke trend is, maar een essentieel onderdeel van het nieuwe normaal.”
Voorwaarden
Automobilisten zijn zelfs nog meer geneigd om online een auto te kopen als deze thuis afgeleverd kan worden. 34 procent van de ondervraagden bevestigt dat. 50 procent zegt online een auto kopen nog meer te overwegen als de mogelijkheid wordt geboden de auto binnen veertien dagen terug te geven. En als een volledige onderhoudshistorie en mechanische inspectie beschikbaar zijn, is zelfs 65 eerder bereid om online een auto te kopen.