Hoewel de concurrentie uit China en de Verenigde Staten rap naderbij komt, zijn de Duitse autofabrikanten vooralsnog met afstand het meest innovatief. Dat blijkt uit het jaarlijks automotive innovatie-onderzoek van het Duitse instituut CAM. Volkswagen voert de lijst aan, voor BMW en Daimler.

Het rapport baseert zich op 1224 innovaties van de wereldwijde autofabrikanten (en hun toeleveranciers al worden die in het oordeel niet benoemd). Volkswagen (als groep) is goed voor 233 innovaties, waarvan er 45 als ‘wereldnieuws’ geklassificeerd worden. Denk dan aan de plug-in hybridetechniek van de Porsche Panamera, of de noodremassistent in de Arteon (foto). Dat BMW nu op de tweede plek staat, betekent een stijging met twee plekken ten opzichte van vorig jaar. De nieuwe 5-serie heeft de grote bijdrage daartoe geleverd. Daimler is goed voor 73 innovaties en 26 wereldnoviteiten. 2018-innovatie-oems

Drie forse stijgers

Toyota, Tata en Honda zijn de drie meest opvallende stijgers. Toyota ging maar liefst van de vijftiende plek naar positie vier, net buiten het podium. Tata ging van dertien naar zeven en Honda van twaalf naar negen. Tesla viel terug van de tweede plek naar nummer vijf. Fiat-Chrysler is ook ver terug gezakt, van een achtste positie naar plek veertien.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties