Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen ontwikkelen gezamenlijk een modulair stekkersysteem, inclusief communicatiemodule. De invoering van een wereldstandaard voor een uniform voertuig-laadstekkersysteem moet ertoe leiden dat bestuurders van elektrisch aangedreven auto’s ten alle tijden toegang hebben tot het stroomnet. Hiermee wordt een belangrijke stap richting een dekkende infrastructuur voor e-mobiliteit gezet.
De ontwikkelingsafdelingen van de Duitse autofabrikanten hebben besloten gezamenlijk een tweedelig modulair stekkersysteem te ontwikkelen. De kern daarvan is onder de benaming IE 62196-2 Typ 2 ter standaardisering van één- tot driefase wisselstroomlading aangeboden. Een uitbreiding voor gelijkstroom is nog in ontwikkeling. Alle OEM (Original Equipment Manufacturers) worden uitgenodigd aan deze ontwikkeling mee te helpen en een wereldwijde standaard te bewerkstelligen.
Door het modulaire concept is de stekkerverbinding geschikt voor het opladen met zowel één- als driefase-wisselstroom, dat is laden via het huishoudstopcontact en bij speciale laadstations. Met de uitbreidingscomponent is het al in 2013 mogelijk om met gelijkstroom te laden. Bovendien bestaat er een CAN- of PLC-communicatiemogelijkheid. De mechanische vergrendeling voorkomt op effectieve wijze het ongewild onderbreken van het laadproces.
De Duitse autofabrikanten werken samen aan de stappen die nodig zijn voor standaardisering en zoeken daarbij actief de samenwerking met andere OEM, energieleveranciers en beheerders van energienetwerken. De standaardisering van de communicatie tussen voertuig en laadstation vindt plaats volgens ISO/IEC 15118.