Volvo Cars onderzoekt of de carrosserie van een auto als accu kan dienen. De autofabrikant is een van de participanten in een drie jaar durend materiaalontwikkelingsproject waarin negen Europese bedrijven en instituten samenwerken. Het uiteindelijke doel is een accu te ontwikkelen die remenergie opslaat terwijl je rijdt en die ook ’s nachts via het stroomnet kan worden opgeladen.
De grootste uitdagingen in de ontwikkeling van hybride- en elektrische auto’s is om met de hedendaagse technologie goedkopere, kleinere en lichtere accu’s te maken met genoeg capaciteit. Nu is het zo dat de energiebron teveel ruimte inneemt en zwaar drukt op het gewicht van de auto.
Het project van het Imperial College in Londen wordt met zo’n 3,5 miljoen euro door de Europese Unie van financiële steun voorzien. Met het onderzoek wordt een mengsel van koolstofvezels en polymeerhars ontwikkeld dat meer en sneller energie kan opslaan en opladen dan conventionele accu’s. Het materiaal is ook meteen zo sterk en flexibel, dat het geschikt is voor carrosserieën van auto’s. Door stalen carrosseriedelen te vervangen kan het gewicht van de auto tot maar liefst 15 procent omlaag.
Ontwikkelingsingeneur Per-Ivar Sellergren bij het Volvo Cars Materials Centre zegt: "Wij zetten onze expertise in om te onderzoeken hoe deze technologie in de toekomst kan worden toegepast. Ook leveren we input over de voor- en nadelen wat betreft kosten en gebruiksvriendelijkheid."
Als het project slaagt, kan de nieuwe technologie op vele vlakken worden toegepast. Mobiele telefoons kunnen met behulp van het nieuwe materiaal bijvoorbeeld net zo dun worden als een creditcard en laptops hoeven veel minder vaak te worden opgeladen.
[responsive-video identifier=”jZ7A51h6cwU”]