De staat heeft vijf rechtszaken aan haar broek vanwege het wijzigen van de MRB-regels voor oldtimers. De eerste start vandaag en behelst de aanpassingen voor klassiekers die op benzine rijden. Dat meldt Autoweek.
Eerder klaagde Stichting Autobelangen de staat al aan, waar Wouter van Embden initiatiefnemer van is. Hij zit ook achter Vrijstellingoldtimer.nl, die via haar advocaat aan Autoweek laat weten dat de volgende rechtszaken de oldtimers op diesel en lpg betreffen. Er is ook nog een individuele zaak van Arjen Lenoir met zijn BMW 535i uit 1985.
De grootste groep oldtimers in Nederland bestaat voor 85 procent uit auto’s met een benzinemotor die een bouwjaar van voor 1987 hebben. Van Embden geeft aan dat de MRB op diesel en lpg hoger is dan van benzine-auto’s, dus de eigenaren van deze oldtimers worden het zwaarste getroffen.
Op 1 januari 2014 verhoogde de overheid de vrijstelling voor de wegenbelasting van oldtimers van 25 naar 40 jaar. Dit terwijl de internationale norm voor oldtimers 30 jaar is. De strijdlustige voorman van Vrijstellingoldtimer.nl en zijn team hopen via de rechter de MRB-regels te kunnen laten terugdraaien. Daarnaast eisen ze een compensatie voor de getroffen oldtimereigenaren.