Vanaf 1 november 2014 moeten alle nieuw geregistreerde personenauto’s en bedrijfsvoertuigen met een gewicht tot 3,5 ton uitgerust zijn met het antislipsysteem ESP. Een jaar later treedt deze regelgeving ook voor alle andere voertuigen in werking. Dat heeft de Europese Comissie bepaald.
Sinds de start van de serieproductie in 1995 heeft Bosch 100 miljoen ESP systemen geproduceerd. Hoewel 84 procent van alle voertuigen in Europa uitgerust zijn met het antislipsysteem, geldt dit wereldwijd slechts voor 59 procent van de voertuigen. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat 80 procent van alle slipongevallen vermeden kunnen worden, mochten alle voertuigen met het antislipsysteem worden uitgerust.
Plots uitwijken op droge, natte, modderige of gladde wegen leidt vaak tot ernstige verkeersongevallen. Met behulp van slimme sensoren vergelijkt ESP 25 keer per seconde of de auto wel de richting uitgaat die de bestuurder via het stuur aangeeft. Indien dit niet het geval is, komt het antislipsysteem tussenbeide en verlaagt het eerst het motorkoppel. Als dit niet volstaat, wordt op elk van de wielen afzonderlijk afgeremd. Dat veroorzaakt voldoende tegenkracht om het voertuig op koers te houden.
ESP was de logische volgende stap in de verdere ontwikkeling van het ABS-antiblokkeersysteem, dat in 1978 door Bosch gecreëerd werd. ESP is vandaag meer dan een anti-slipsysteem. Een aantal bijkomende functies maken het systeem steeds performanter. Zo voorkomt ESP ook dat een voertuig achteruit rolt op een helling. Daarnaast is het systeem ook in staat om zwenkende aanhangwagens te stabiliseren en vermindert het risico op een koprol bij SUV’s en lichte bedrijfsvoertuigen.