Het moet wel erg vreemd lopen als de Euro-apk niet wordt ingevoerd. Het Europees parlement heeft namelijk ingestemd met het eerder bereikte principeakkoord. Alleen de Raad van Ministers zal zich er later dit voorjaar over buigen.

De Euro-apk moet de verschillen in aanpak van de apk in Europese landen gaan opheffen. Voor Nederlandse autobedrijven verandert er niet veel. Zij kunnen gewoon apk–keuringen blijven uitvoeren in combinatie met een RDW-gecertificeerde keurmeester. Op het gebied van meet– en afkeurmethodiek zijn er wel kleine aanpassingen.

Voor caravans, aanhangwagens, brom- en snorfietsen komt voorlopig geen apk-verplichting. Motorfietsen zullen pas vanaf 2022 verplicht gekeurd moeten worden, tenzij lidstaten door middel van andere maatregelen kunnen aantonen dat zij eenzelfde resultaat kunnen bereiken voor de verkeersveiligheid. Voor aanhangwagens (inclusief caravans) en brom- en snorfietsen komt er vooralsnog geen apk-plicht, maar de Europese Commissie is wel opgedragen hier uitgebreid onderzoek naar te doen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 oktober 2025
Apetrots op een prachtige branche
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
21 oktober 2025
‘Ik ben geboren in een bak met olie’
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
Meest bekeken berichten
Recente reacties