Met Light Vehicle 2025 is een EU-gesubsidieerd project gepresenteerd voor duurzame mobiliteit. Doel is het verder verlagen van de CO2-uitstoot door de toepassing van meer lichtgewicht en circulair materiaal voor bedrijfs- en personenauto’s.
Het project werd tijdens een economische handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Belgische als het Nederlandse koningspaar. Het samenwerkingsproject bestaat uit Nederlandse en Belgische bedrijven: Flanders Make (Leader), RAI Automotive Industry NL, AMAC GmbH, Technifutur en de Universiteit van Luik. “Ik ben uitermate trots dat wij Light Vehicle 2025 mochten presenteren, een ontzettende eer”, aldus Jean Pierre Heijster van RAI Automotive Industry NL. “Met lichtgewicht materialen creëren we een duurzame toekomst voor de auto-industrie. Veiliger, lichter, en milieuvriendelijk door materiaalbesparing, lager brandstofverbruik en het als belangrijkste doel het verlagen van CO2-uitstoot.”
Kostenefficiënt
Tot 70 procent van een personenauto kan vandaag al worden geproduceerd met lichtgewicht technologieën. Met de prototype-ontwikkelingen in het Light Vehicle 2025 wordt aangetoond dat dit percentage nog verder omhoog kan. Binnen dit project zijn er vier prototype’s van lichtgewicht componenten uitgewerkt: een waterstoftank (-17 procent gewicht), onderdeel van Power Train versnellingspakhuis (-30 procent gewicht), onderdeel wielophanging (-5 procent gewicht) en een truckcabinedeur (eveneens -5 procent gewicht). Deze lichtgewicht componenten kunnen nu al toegepast worden in voertuigen. “Met dit project willen wij aantonen dat lichtgewicht ontwerpen en lichtgewicht materialen ook kostenefficiënt kunnen zijn.”