Er is een duidelijk verschil tussen de occasionvoorkeur van de man en die van de vrouw. Mannen kopen vaker stations, sedans en rijden daarnaast sportieve typen als coupés en targa’s. Van deze carrosserietypen wordt namelijk tachtig procent van de occasions door mannen gekocht. Dat heeft VWE uitgezocht.

Vrouwen geven daarentegen vaker de voorkeur aan een cabriolet of hatchback. Overall bekeken worden veruit de meeste occasions door mannen aangeschaft.

Verdeling occasionkopers per carrosserietype

Top tien

VWE onderzocht ook wat typische mannenauto’s en vrouwenauto’s zijn, door te kijken naar het aandeel mannen en vrouwen onder occasionkopers. De meest kenmerkende mannenauto is de BMW 5-serie Gran Turismo. Van dit model wordt maar liefst 93 procent van de occasions door mannen aangekocht. Ook klassiekers, zoals de Saab 96 en Citroën CX blijken echte mannenvoertuigen te zijn.

De Nederlandse vrouwen geven de voorkeur aan kleine cabrio’s of handzame hatchbacks. De meest typerende vrouwenauto is de Nissan Micra C C. Bijna driekwart van de occasions van dit model staat op naam van een vrouw. De enige auto die bij de vrouwen boven het b-segment uitkomt, is de Audi A3 cabriolet.

Download hier de Top 10 van de mannen en vrouwen >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties