Iets meer dan twee jaar nadat Fiat verrassend twintig procent van het Amerikaanse Chrysler verwierf, komt een definitieve fusie tussen beide in zicht. Dat is eerder dan zelfs optimisten verwachtten.

Op dit moment wordt al één strategie uitgerold: die van het nieuwe mondiale merk Chrysler Lancia. Beide namen gaan sinds 1 juni volkomen geïntegreerd de wereldmarkten bedienen, onder de naam Lancia op het Europese vasteland maar als Chrysler overal elders, inclusief Engeland en Ierland. Behalve in de VS want daar zegt de naam Lancia niets. Met de nieuwe kleine Ypsilon wordt het spits afgebeten. De auto is in Italië ontwikkeld, wordt in Polen geproduceerd maar heeft een front dat volgens dezelfde (horizontale) lijnen is gestileerd als de uit Amerika stammende Chrysler 300 die voor Europa Lancia Thema is gedoopt. Ze gaan in Europa via 620 dealers verkocht worden, waarvan veertig procent ex-Chrysler dealers.

Olivier Francois, directievoorzitter van Chrysler, belooft dat het slechts een kwestie van tijd is eer de integratie van Chrysler en Lancia modellen ook tastbaar wordt. “Eind 2012 kan het eerste gemeenschappelijk ontwikkelde model tegemoet worden gezien.”

Lees het hele artikel in Aftersales Magazine nummer 6 (p.18), die binnenkort verschijnt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties