Een merk met een roemrijk verleden maakt de rentree op de Nederlandse markt. Daarmee maakt moedermaatschappij Stellantis een einde aan de periode dat Lancia tot de thuismarkt beperkt werd. Vooruitlopend op de nieuwe registraties kijken we naar het bestaande park.

Trouwe Lancia-adepten staan natuurlijk in de rij om de kop boven dit artikel te corrigeren in ‘Van Beta tot Zeta’. Beta’s in alle varianten (het model uit 1909 laten we even voor wat het is) zijn momenteel veertig tot vijftig jaar oud, als ze die respectabele leeftijd al haalden. Het type Beta komt in het door dataleverancier RDC samengestelde overzicht dan ook niet met naam en toenaam voor. Er is een niet nader gespecificeerd groepje ‘overige modellen’ en dat telt over de genoemde leeftijdscategorie ruim 400 kentekens. En Zeta dan? Met drie stuks, gebouwd eind vorige eeuw, een stuk schaarser dan de andere twee modellen van deze drieling Citroën Evasion en Peugeot 806. Het bewijs dat schaars en waardevol niet altijd samengaan.

Nee, de 8557 Lancia’s de we op het moment van schrijven tellen zijn vooral Delta’s en Ypsilons. Die laatstgenoemde moet ook de rentree tot een succes maken, want het is die naam die de Lancia-versie van de Opel Corsa en de Peugeot 208 siert. In ons land nemen de verschillende generaties Ypsilon vrijwel de helft van het actieve park in. Zonder de Y10 uit de jaren tachtig want die schuilt in de bak overige.

Lancia Delta 1.4 uit 2008? Ons land telt nog bijna 150 stuks…

Delta

Het gat met de nummer twee in de modellijst is groot. De Delta komt niet verder dan zestien procent van alle Lancia’s in ons land. Lancia ging het C-segment in de jaren tachtig in met de eerste lichting van de Delta. Getekend door Giorgetto Giugiaro die ook de eerste Golf schetste. Van de oorspronkelijke Delta, destijds nog Auto van het Jaar geworden, zijn er nog zo’n honderd geregistreerd in ons land. Dat betreft dan de generatie die in productie was tot halverwege de jaren negentig. Inderdaad, die van de iconische Integrale. Het exclusieve topmodel van destijds telt zo’n 75 registraties en overklast daarmee de minder krachtige versies. Eén enkele MultiJet diesel uit 2015 sluit in ons park het tijdperk Delta af. Mogelijk komt de naam binnen enkele jaren terug in de vorm van een nieuwe C-segmenter, maar zekerheid is daarover nog niet te geven.

Het genoemde tweetal is daarmee goed voor twee derde van het actieve wagenpark in ons land. Als de categorie ‘overige’ een model was zou het de derde plek bezetten met ruim duizend kentekens. Het compacte mpv’tje in het B-segment, Musa, raakt daar net niet aan en blijft steken onder de grens van 940 stuks. En dat over een periode van tien jaar, met bouwjaren tussen 2004 en 2013.

Kijkend naar de productieaantallen behoren de Integrales tot de schaarste Delta’s. Anno 2024 blijken er van de eerste generatie Delta juist vooral Integrales gekentekend. Een 1.5 Automaat uit 1986 daarentegen komt niet verder dan welgeteld 1 (!) exemplaar, idem voor een 1.3 uit 1988.

Kappa

Op plek vijf zien we de letter k staan als model, de Griekse letter Kappa die bij Lancia in het rijtje topsedans zoals Thema en Thesis hoort. De drie verschillende modellen noteren aantallen tussen de honderd en tweehonderd stuks. Als Lancia zich weer in dat topsegment wil begeven zal het niet meer met een sedan zijn, zo is de consensus. Verwacht eerder een grote, luxe suv. Het zou een primeur voor het merk betekenen dat wel in de hoek van de mpv’s opereerde. Andere Italianen zoals Alfa en Maserati wisten met de introductie van suv’s wel een relatieve boost aan de verkoopcijfers te geven, de markt vraagt er blijkbaar om.

2 Diesels op 1 LPG-auto

Van de genoemde 8557 Lancia’s met een geldig kenteken die ons land rijk is kiezen er ruim achtduizend voor de benzineslang op het tankstation. Met 325 diesels is de verhouding diesel/lpg één op twee: tegenover elke auto op gas staan twee diesels. Elektrisch komt niet voor, zelfs niet in de vorm van een omgebouwde klassieker. Feitelijke constatering zonder waardeoordeel, zeker niet bedoeld als pleidooi om alsnog de oorspronkelijke aandrijflijn te vervangen. Wat is immers een Integrale zonder het hart ervan, of een Fulvia zonder kenmerkende V4?

Terwijl we de parkdata doorvlooien publiceert ARN de jaarlijkse sloopcijfers, waarbij ze constateren dat de gemiddelde sloopleeftijd weer verder is opgelopen. Inmiddels schurkt die tegen de twintig jaar aan. Niet geheel toevallig dus dat de leeftijdgrafiek precies bij 2004 een klif laat zien. Van bouwjaren 2004 en 2005 resteren er nog 445 en 443, van 2003 nog slechts 143. Na bouwjaar 1998 zakken we definitief onder de honderd-grens met nog hooguit enkele tientallen actieve registraties per bouwjaar. Definitief? Nee, want bouwjaar 1972 vormt de uitzondering die de regel bevestigt door 111 kentekens te noteren achter het vakje Overige.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties